جلسه رترو چیست

Sprint Retrospective چیست ؟

صرف نظر از اینکه تیم اسکرام شما چقدر خوب است، همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. یک تیم خوب اسکرام همیشه روی فرصت‌های بهبود مستمر تمرکز می‌کند، مانند اینکه تیم باید هدفی تعیین کند و در پایان هر اسپرینت یک دوره برنامه‌ریزی شده از برنامه داشته باشد.

بنابراین، جلسه رترو نشان می دهد که چگونه می توانیم  راه هایی برای بهبود پیدا کنیم.

 

جلسه رترو

 

همان طور که احتمالا می دانید در اسکرام 5 رویداد رسمی ازجمله (رویداد پلنینگ، جلسات دیلی، جلسه ریویو و در نهایت خود اسپرینت ) تعریف شده است که هر کدام برای فعالیت بخصوصی درنظر گرفته شده است که پنجمین آنها رویداد رِترواِسپِکتیو است.

 

در ادبیات فارسی واژه ای معادل این کلمه وجود ندارد اما می توان آن را با تخفیف "گذشته نگر" ترجمه کرد. به این معنی که چشم اندازی به رخداد های گذشته دارد.
 

جلسات رترو فرصتی را برای کل تیم اسکرام فراهم می‌کند تا برای مدت کوتاهی از دویدن دست بردارند و کمی اندیشه کنند. Sprint Retrospective بخش زمانبندی شده مشخصی "timebox"، از تیم‌های اسکرام است که می‌توانند آنچه را که در حال رخ دادن است، نحوه کارشان و راه‌های بهتری را برای بهبود شناسایی کنند و برای اجرای این بهبودها برنامه‌ریزی کنند.

 

 

بحث در مورد هر چیزی که بر نحوه ایجاد محصول توسط تیم اسکرام تأثیر می‌گذارد، برای بررسی و تمرین، ارتباطات، از جمله فرآیندها، ابزارها، مصنوعات، محیط و ... باز است.

در چارچوب اسکرام، رترو  نقش مهمی  را بازی می‌کند. این بسیار مهم است زیرا به تیم های اسکرام این امکان را می دهد که اسکرام را در موقعیت های مختلف ببینند و بپذیرند. از آنجایی که برخی افراد تصور اشتباهی دارند که جلسات رترو وقت آنها را میگیرد و می توانند این تایم را صرف طراحی و توسعه و ... نمایند، برای برخی محبوب نیست!

 

Scrum با پشتیبانی از Sprint Retrospective، بهبودهای مستمری"continuous improvements" را ارائه می دهد. اعضای تیم باید برای هر تکرار"iteration" مروری به گذشته داشته باشند و به خود اجازه دهند تا مزایای ورودی‌ها و داده‌ها را قبل از از دست دادن آنها کشف کنند. از آنجایی که اعضای تیم در پایان هر iteration گرد هم می آیند تا فرآیند اسکرام خود را مورد بررسی قرار داده و جهت بهبود بیشتر با شرایط منطبق کنند، جلسه رترو کمک میکند که با افزایش یادگیری در طول فرآیند، توسعه به موقع تری اتفاق بیفتد و در نتیجه به طور قابل توجهی بر محصولات قابل عرضه پروژه تأثیر بگذارد.

 

در رویکرد رترو ، هر یک از اعضای تیم باید کارهای خاصی را که توسط خودشان انجام می‌شوند شناسایی کنند:

چه کاری در این اسپرینت به خوبی انجام شده است؟
چه کاری در این اسپرینت خوب انجام نشده است؟
برای بهبود چه کارهایی را باید شروع کنیم؟
با توجه به  بحث‌هایی که رخ می دهد، اعضای تیم تصمیم می‌گیرند که چه تغییراتی را باید ایجاد کنند، سپس با یک بهبود تدریجی به سمت اسپرینت آینده حرکت می کنند.

 

 

شركت كنندگان در جلسه رترو چه کسانی هستند؟
جلسات رترو شامل همه اعضای تیم توسعه، مالک محصول و اسکرام مستر است. به طور مشترک، اعضای تیم دارای مجموعه ای قوی و متمایز از دیدگاه ها هستند که برای شناسایی پیشرفت های فرآیند از دیدگاه های مختلف ضروری است.

اسکرام مستر در Retrospective شرکت می کند زیرا او به عنوان یک بخش اساسی از فرآیند عمل می کند. اما این بدان معنا نیست که اسکرام مستر اختیاری برای تغییر فرآیند اسکرام دارد. در عوض، او می تواند به مواردی که تیم به فرآیندهای مورد توافق خود پایبند نیست اشاره کند و همچنین منبع مفیدی برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده برای اعضای تیم باشد. اسکرام مستر تضمین می کند که این جلسات برگزار می شود و اعضای تیم هدف آن را درک می کنند.

ذینفعان یا مدیرانی که مستقیماً عضوی از تیم اسکرام نیستند، تنها زمانی باید در جلسه رترو شرکت کنند که توسط تیم اسکرام دعوت شده باشند. همچنین باید توجه داشت که اگرچه شفافیت به عنوان یک ارزش اصلی اسکرام در نظر گرفته می شود، اما در بسیاری از پروژه ها و تیم های اسکرام به شدت رعایت نمی شود. در هر نقطه از زمان، اعضای تیم باید احساس امنیت کنند در حالی که گفتگوهای صریح در مورد مسائلی که با آن روبرو هستند، داشته باشند. اگر اعضای تیم اسکرام در مورد بیان و باز کردن موانع فقط به این دلیل که شرکت کنندگان خارجی (ذینفعان) نیز در جلسه حضور دارند تردید کنند، جلسات رترواسپکتیو  ارزش خود را کاملا از دست خواهد داد.

 

Sprint Retrospective چطور کار می کند؟

اسپرینت رتروسپکتیو معمولا به عنوان مراسم پایانی در اسپرینت انجام می شود. این جلسه بلافاصله پس از بررسی اسپرینت و قبل از برنامه ریزی بعدی اسپرینت انجام می شود.

Sprint Retrospective باید شامل یک جلسه متمرکز، بخصوص و کاملاً مشخص باشد. در طول Sprint، تمرکز پیش‌فرض این است که تمام جنبه‌های مرتبط فرآیند تیم Scrum را بررسی کنیم. برقراری ارتباط و ایجاد دو مفهوم کلیدی برای تمرکز قبل از شروع جلسه رترو است که به اعضای تیم اسکرام اجازه می دهد تصمیم بگیرند که آیا اعضای تیم غیر اسکرام باید دعوت شوند یا خیر. علاوه بر این، درک محدوده قبل از شروع رترو که تیم را قادر می‌سازد تا تمرین‌های مربوطه را انتخاب کند و زمان کافی برای جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌های مورد نیاز برای اطمینان از اجرای روند رترو فراهم کند.

 

هنگامی که محدوده را مشخص کردیم و افراد را برای رترو پیش رو نهایی کردیم، می‌توانیم تعیین کنیم که کدام تمرین‌ها ممکن است به شرکت‌کنندگان کمک کند تا با هم به گفتگو بپردازند، کاوش کنند، فکر کنند و تصمیم بگیرند. یک جلسه رترو استاندارد شامل تمرین هایی مانند «بینش های طوفان فکری» و «بصیرت های گروهی و رأی دادن» است. با این حال، ممکن است تمرین های مختلفی را برای حمایت از شرکت کنندگان انتخاب کنیم.

 

جلسه رترو  با مسئولیت کامل تیم اسکرام انجام می شود. تیم اسکرام مکانی را باید انتخاب کند که راحت ترین مکان برای دستیابی به نتایج موفق باشد. اما تعداد کمی از تیم‌ها ترجیح می‌دهند که بررسی‌های گذشته خود را در محل استقرار تیم انجام دهند، جایی که ممکن است نمودارهای قابل مشاهده بزرگی داشته باشد. این زمینه را برای آنها فراهم می کند تا اطلاعات مربوطه را بهبود بخشند. افراد دیگر ممکن است این جلسات در محل استقرار تیم را نپذیرند، جلسه باید در محیطی امن انجام شود که اعضای تیم احساس آزادی داشته باشند، نه در یک مکان بزرگ.

 

با توجه به اینکه اسکرام مستر اغلب به عنوان یک تسهیل کننده موثر عمل می کند، هر عضو دیگری از تیم می تواند نقش تسهیل کننده را در جلسات ایفا کند. انتخاب یک تسهیل کننده خنثی، ماهر و جدا از تیم بهترین راه حل برای کمک به اعضای تیم است تا آنها را در یک جلسه رترو خاص و پیچیده راهنمایی کنند، در حالی که یک تسهیل کننده از تیم ممکن است در اجرای این امر موفق نباشد. درعوض، در بسیاری از سازمان‌ها با چندین تیم اسکرام با اسکرام مسترهای مختلف، معمولاً برای همه مفید و روشن‌کننده است که اسکرام مستر یک تیم اسکرام را برای تسهیل بررسی رترو یک تیم اسکرام متفاوت در نظر داشته باشند. ما باید دریابیم که چه کسی قرار است در طول کار دوباره به جلسات رترو ما کمک کند.

 

در طول جلسات رترو اسپرینت، تیم اسکرام به روش‌های مختلفی برای بهبود کیفیت محصول از طریق انطباق یا بهبود فرآیندهای کاری مطابق با تعریف «انجام شده» "Done" پیش می رود و در صورت عدم تناسب یا مغایرت با استانداردهای محصول یا سازمان، می تواند اقدام کند.

 

مدت زمان:
مشابه جلسه Sprint Review در اسکرام، Sprint Retrospective نیز در پایان هر اسپرینت انجام می شود. بسیاری از تیم ها این کار را مستقیماً پس از جلسه sprint review انجام می دهند. این جلسات برای هر اسپرینت ترجیحا در یک روز، در همان مکان و زمان بهتر است اتفاق بیفتد.

 

طول صحیح جلسه Retrospective با توجه به موارد مختلفی تعیین می شود. برای مثال:

  • چه تعداد شرکت کننده در تیم حضور دارند؟
  • این که آیا تعدادی یا کل اعضای تیم ریموت هستند یا یا حضوری.
  • اعضای تیم چقدر جدید هستند و غیره.

تمام جلسات در اسکرام دارای زمان بندی هستند. جلسه Sprint Retrospective دارای "Time-Box" (یک زمان محدود از پیش تایین شده) 2 ساعته برای یک اسپرینت 2 هفته است این زمانبندی برای اسپرینت های 4 هفته به 4 ساعت تغییر می کند. تیم اسکرام مسئول برنامه‌ریزی جلسه رترو است که تا یک ساعت برگزار می‌شود، که معمولاً برای یک اسپرینت کوتاه‌ کاملاً کافی است. با این حال، گاهی اوقات مباحث پیچیده بین اعضای تیم ایجاد می شود که جلسه رترو را به مدت طولانی تری می کشاند.

 

 

رویکرد جلسه رترو:

در طول جلسه رترو در اسکرام، تیم توسعه پروژه (تیم اسکرام) مراحل زیر به کار می‌گیرند:

  1. تمرکز توافق‌شده: در طول جلسه، ابتدا مسئله‌ی یا موضوعی که تیم تصمیم گرفته است روی آن تمرکز کند، مشخص می‌شود. این ممکن است مشکلات گذشته، بهبودهای موردنیاز یا هر موضوع دیگری باشد که تیم بخواهد بررسی کند.

  2. ورودی‌های رترو: ورودی‌های جلسه شامل داده‌ها و مطالب مختلفی است که توسط اعضای تیم فراهم می‌شود. این شامل تمرکز توافق‌شده برای بازتاب و هر نوع مواد یا تمرینی است که تیم ممکن است در این جلسه استفاده کند. همچنین، جلسات رترو به داده‌های هدف و شیوه‌های جمع‌آوری داده قبلی نیاز دارند.

  3. داده‌های هدف: بازتاب‌ها نیاز به حداقل چند داده جمع‌آوری‌شده و هدفمند دارد. این داده‌ها باید شیوه‌ای برای ارزیابی عملکرد گذشته تیم فراهم کند و به عنوان پایه‌ای برای ارائه افکار و پیشنهادها درباره بهبودها و تغییرات در دوره‌ی توسعه فعلی عمل کنند.

  4. ورودی فردی: هر شرکت‌کننده در جلسه یک ورودی می‌دهد که شامل داده‌های فردی و دیدگاه او در مورد دوره‌ی توسعه جاری است. این ورودی‌ها کمک می‌کنند تا نتایج بازتاب با توجه به تجربیات و دیدگاه‌های هر فرد شخصی‌سازی شود.

  5. استفاده از داده‌های قبلی: گاهی اوقات، از داده‌هایی که در رترو های گذشته جمع‌آوری شده‌اند، به عنوان ورودی‌های این جلسه استفاده می‌شود. این داده‌ها می‌توانند یک نقطه مقایسه برای ارزیابی تغییرات و بهبودها در طول زمان فراهم کنند.

به طور کلی، جلسات رترو در اسکرام به منظور ارزیابی و بهبود عملکرد تیم و بهبود فرآیند توسعه نرم‌افزار انجام می‌شوند، و داده‌های مختلف و نقدهای افراد مختلف به این ارزیابی کمک می‌کنند.

 

رترو

تصویر بالا روند فعالیت Sprint Retrospective را نشان می دهد.

 

 

 

خروجی جلسه رترو:

خروجی جلسه رترو  شامل مجموعه‌ای از پیشرفت‌های ملموس است که اعضای تیم برای دستیابی به آن در اسپرینت آتی توافق کرده‌اند. خروجی همچنین ممکن است حاوی مقداری از ورودی‌های جمع‌آوری‌شده در جریان رترو باشد که تیم اسکرام در اسپرینت بعدی قرار نمی‌دهد، اما ممکن است انتخاب کنند که در اسپرینت‌های بعدی قرار بگیرند.

پس از اتمام جلسه رترو اسپرینت، تیم اسکرام باید بهبودهایی را که باید در اسپرینت بعدی اجرا شوند شناسایی و یادداشت کند. همه این پیشرفت‌ها معمولاً روی موارد خاصی توسط تیم‌ها رای گیری می شود تا روی Sprint آینده تمرکز کنند. انطباق همه این پیشرفت ها در Sprint بعدی یک مکانیسم بازرسی در تیم اسکرام است.

در هر لحظه از زمان، می‌توانید با چند مرحله ساده که در زیر نشان داده شده است، سرعت گذشته خود را بهبود بخشید.

رترو

 

 

 

 

ترجمه و نویسنده: علی امینی

منبع

 


اجایلشو مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می کند:

چگونه تیم ها را از نظر چابکی بالغ کنیم ؟

معیار های اندازه گیری در اسکرام چیست ؟

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید