Sprint چیست؟

 

براساس آنچه در راهنمای اسکرام آمده : 

اسپرینت‌ها ضربان قلب اسکرام هستند، جایی که ایده‌ها به ارزش تبدیل می‌شوند. آنها رویدادهایی با طول ثابت یک ماهه یا کمتر برای ایجاد ثبات هستند.

هر اسپرینت نبض تپنده اسکرام است با تکرارهای منظم کوتاه که timebox آن تا چهار هفته است.هدف  اسپرینت این است که تکرارهای کوتاه را با زمان کافی بین یک هفته تا یک ماه حفظ کند تا تیم اسکرام بر روی تحویل بالقوه Increment متمرکز باشن.

با وجود اینکه ممکن است گاهی استثناء وجود داشته باشد، بهتر است اسپرینت ها طول ثابتی داشته باشن. طبق قانون، هیچ هدفی نباید در محدوده اسپرینت تغییر کند.

دیاگرام اسپرینت در اسکرام : 

دیاگرام اسپرینت در اسکرام

 

Sprint یک فرآیند پیوسته با تکرارهای مداوم  بلافاصله  و بدون مکث پس از Sprint Retrospective تا زمان تحویل product است.

هر اسپرینت به عنوان پروژه ای با Time-box کمتر از یک ماه در نظر گرفته میشود. مانند پروژه ها، اسپرینت ها برای دستیابی به یک محصول موفق استفاده میشوند . هر Sprint به هدفی نیاز دارد که با برنامه ریزی به آن برسیم که به آن هدف Sprint Goal  گفته میشه. ما ظرفیت محدودی برای اسپرینت داریم که باید در یک تقویم یک ماهه انجام شود. اگر افق اسپرینت بیش از حد طولانی باشد، ممکن است مجبور شویم الزامات را به صورت عمده، با پیچیدگی بیشتر و مصرف زمان اضافی طراحی کنیم. همه اینها احتمال خطر را افزایش می دهد.

هدف اسپرینت

هر اسپرینت باید اهداف خاصی را پوشش دهد و در این بخش به بررسی این اهداف میپردازیم که چگونه Time boxing کمک میکند  تا بتوانیم آنچه را که در هر اسپرینت انجام می دهیم بهتر درک کنیم:

مزایای تایم باکس در زیر آورده شده است:

 

مزایای داشتن تایم باکس

 

1. Timebox:

باتوجه به مفهوم Time box، اسپرینت‌ها با مولفه های ثابت از رویکرد  مدیریت زمان به مدیریت دامنه و سازماندهی عملکرد کمک می‌کند.  هر Sprint به گونه‌ای طراحی می‌شود که در یک بازه زمانی ثابت با تاریخ‌های شروع و پایان مشخصی که  Time box نامیده میشود که منجر به تولید محصول کارشونده شود.

2. برقرار کردن یک WIP محدود:

Timebox تکنیکی برای حفظ محدودیت WIP (کار در حال انجام) است. WIP فهرستی از کار را ارائه می دهد که شروع شده است اما هنوز تمام نشده است. اگر نتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم، پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت محدودیت WIP را برای هر اسپرینت حفظ می کند.

Timeboxing technique:

  یکی از رایج ترین تکنیک های مدیریت زمان است.  این تکنیک  یک روش مدیریت زمان است که شامل تقسیم روز کاری شما به بخش های 25 دقیقه‌ای است. به این صورت که معمولاً 25 دقیقه، و سپس یک استراحت کوتاه. اگر نمی توانید کار خود را در تایم باکس خود به پایان برسانید، می توانید آن را تا رسیدن به هدف خود ادامه دهید. پیشنهاد میشود  که پیشرفت کار خود را در پایان هر جعبه زمانی مرور کنید.  تکنیک پومودورو به شما کمک می کند تا بهره وری خود را افزایش دهید و برای رسیدن به مقصد خود احساس قدرت و انگیزه بیشتری کنید.

3- اولویت بندی توان

تایم باکسینگ ما را مجبور به اولویت بندی و انجام کارهای کوتاهی می کند که به تمرکز بیشتر تیم کمک می کند. این تمرکز ما را برای انجام سریع کار (محصول) با ارزش ترغیب میکند.

4- نمایش پیشرفت 

تایم‌باکسینگ با تأیید و تکمیل قطعات مهم کار تا یک تاریخ مشخص ،  به نشان دادن پیشرفت‌های انجام شده حین کار کمک می‌کند.این نوع از بهبود با تغییر تمرکز از حالتهای ناپایداربه حالات پایدار و قابل دسترس وضعیت، ریسک سازمانی را کاهش می دهند. همچنین به مشتریان و اعضای تیم کمک می کند تا بدانند دقیقاً چه چیزی باید تکمیل شود تا همه ویژگی ها ارائه شود.

5- دوری از کمال گرایی افراطی 

تایم باکس به جلوگیری از کمال گرایی افراطی کمک می کند. در بازه  زمانی مشخص همه اعضا  باید تلاش زیادی را صرف  به دست آوردن چیزی "عالی" یا "آبکاری روکش طلا" کنیم، زمانیکه کار انجام شده  به اندازه کافی خوب و کامل است باید به آن پایان داد و از تمرکز و گذراندن زمان بیش از حد روی آن خودداری کرد.

6- تشویق به اتمام کار

تایم‌باکسینگ همچنین انگیزه‌ای برای تکمیل اسپرینت در یک زمان مشخص است. این یک واقعیت شناخته شده است که در هر اسپرینت، تلاش سختی اتفاق می افتد که اعضای تیم را تشویق می کند تا مشارکتشان  برای تکمیل کار در زمان مقرر به حداکثر برسانند.

7- بهبود قابلیت پیش بینی 

تایم باکس قابلیت پیش بینی را افزایش می دهد. اگرچه نمی‌توانیم دقیقاً در مورد کارهایی که می‌توان در یک سال انجام داد، پیش‌بینی دقیقی داشت ، اما کاملاً منطقی است که کارهایی را که می‌توانیم در Sprint کوتاه آتی تکمیل کنیم، قابل پیش‌بینی است.

8- بازه زمانی کوتاه

از آنجایی که می‌توان پیشرفت را در بازه‌های زمانی کوتاهی ردیابی کرد، با sprint های کوتاه مدت،  مزایای بیشتری دریافت خواهیم کرد.

 9. سهولت برنامه ریزی

برنامه ریزی برای اسپرینت های کوتاه مدت آسان تر خواهد بود. به جای داشتن شش ماه کار، برنامه ریزی برای چند هفته کار آسان تر است. همچنین، برنامه ریزی در چنین افق های کوتاه مدت در مقایسه با برنامه ریزی افق طولانی تر، به تلاش کمتری نیاز دارد.

10-فیدبک های سریع تر 

Sprint  کوتاه مدت بازخورد سریع ایجاد می کند. در طول هر اسپرینت، ما محیطی ایجاد می‌کنیم تا امکان تطبیق و بررسی آنچه در ساخت محصول انجام می‌دهیم را داشته باشیم. این بازخورد سریع  به ما کمک می کند تا به سرعت نقاط قابل تغییر یا رویکردهای توسعه را از پیش از اینکه هزینه زیادی برای تیم و ذینفعان ایجاد کند  شناسایی کرده و adaptation رخ دهد.

این بازخورد "سریع" همچنین به ما کمک می کند تا به سرعت اشتباهات را آشکار کنیم و از فرصت های توسعه حساس به زمان، استفاده کنیم.

11- بهبود بازده سرمایه گذاری 

Sprint کوتاه مدت بازخورد سریع  را امکانپذیر میکند و  به امکان تحویل سریعتر و کاربری تر محصول کمک می کنند. در نتیجه، ما فرصتی عالی برای درآمدزایی سریعتر از طریق بهبود بازده کلی سرمایه گذاری داریم.

چه کسانی در اسپرینت شرکت میکنند؟

حضور افراد زیر در اسپرینت ضروری است:

Product owner 

Scrum master 

Development team

چگونگی برگزاری یک اسپرینت: 

یک اسپرینت جدید بلافاصله پس از پایان Sprint قبلی که با تلاش تیم توسعه  به پایان رسیده ، شروع می شود. اسپرینت شامل sprint planning ، Sprint Review ، Daily scrum و Sprint retrospective است. اسپرینت باPlanning  شروع می شود و آنچه باید در اسپرینت فعلی انجام شود و چه معیارهایی باید در آن دنبال شوند. پس از پایان تایم باکس تعیین شده برای اسپرنت ، اسپرینت را  در Sprint review بررسی می‌کنیم تا با بررسی کارهای انجام شده  را برای اسپرینت بعدی آماده شویم ، سپس با Sprint retrospective اسپرینت به پایان می‌رسد. در حین اسپرینت  هر روز، تیم یک جلسه اسکرام روزانه به مدت 15 دقیقه برگزار می کند تا در مورد کار در حال انجام و راه حل برای چالش هایی که با آن روبرو هستند مشارکت میکنند.

در هر اسپرینت این رویدادها اتفاق می افتد : 

  • تحویل موفقیت آمیز یک محصول کارشونده برای رسیدن به هدف اسپرینت
  • انجام اقدامات کیفی مناسب با در نظر گرفتن DOD (تغریف انجام شده)
  • هیچ تغییری نباید در اسپرینت انجام شود که ممکن است منجر به تاخیر در تحویل شود 
  • ارائه بازخورد با کیفیت در مورد ارزش ارائه شده در طول اسپرینت
  • اندازه گیری سرعت تیم 

ذینفعان موظفند  به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کند.  دینفع  نمیتواند  در طول یک اسپرینت درخواست تغییرات به تیم بدهد  و میتواند این درخواستها را با PO مطرح کرده یا در جلسه Review این تغییرات را اعلام نماید. در نظر داشته باشیم تنها Product owner  قدرت کامل برای قطع یا پایان دادن به اسپرینت را دارد.

طول اسپرینت: 

معنای دقیقSprint مسابقه دوی کوتاه با سرعت است. بر این اساس، تیم‌های توسعه معمولاً برای اسپرینت های با مدت زمان کوتاه‌ حداکثر 1-2 هفته و برای اسپرینت‌های طولانی‌تر حداکثر تا 3-4 هفته تعیین می‌کنند. تمام اسپرینت ها دارای زمان بندی هستند، به این معنی که تاریخ شروع و پایان ثابتی دارند. هرSprint  باید کمتر از یک ماه طول بکشد. مدت زمان اسپرینت، توسط اسکرام مستر تعیین می شود که به عنوان تسهیل کننده عمل می کند. زمانی که تیم به معیارهای پذیرش خود رسید که یک اسپرینت طی  چند باید به پایان برسد،در نظر داشته باشیم که تمام Sprint های تیم  با مدت زمان یکسانی انجام خواهد شد.

لغو شدن اسپرینت:

لغو اسپرینت منابع و زمان بیشتری را مصرف می کند، دوباره کاری بیشتری را به تیم تحمیل می‌کند و همچنین، همه باید برای برنامه ریزی مجدد انرژی بیشتری را صرف کنند. تنها مالک محصول مسئول لغو اسپرینت تحت تأثیر ذینفعان، تیم توسعه یا اسکرام مستر است.

  • لغو Sprint را می توان قبل ازبه پایان رسیدن آن انجام داد.
  • اگر تمام تسکها  در اسپرینت انجام شود، به هدف اسپرینت رسیدیم و امکان لغو آن ممکن نیست.
  •  Sprint زمانی که طول ثابتی نداشته باشد لغو می شود.
  • و تنها زمانی  می توان این کار را انجام داد که هدف Sprint منسوخ شده باشد.

خروجی نهایی: 

در پایان هر اسپرینت، یک Increment  کارشونده که مطابق با توافق تیم های اسکرام بر اساس تعریف انجام شده ست تحویل داده شود. خوب است بدانیم هر سازمانی فرآیندهای متفاوتی در اجرای اسکرام دارد و ویژگی‌های اسپرینت  در طول هر اسپرینت و توسط همان تیم براساس موارد توافق شده انجام خواهد شد.

منبع

ترجمه   الهه ابراهیمی 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید