چگونه تیم ها را از نظر چابکی بالغ کنیم ؟

بلوغ  در چابکی چیست؟
علی امینی در اجایلشو برای شما می‌نویسد:

بلوغ چابکی معیاری است که نشان می‌دهد تیم اسکرام شما تا چه اندازه از شیوه‌های Agile استفاده می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. تیم شما زمانی در اوج بلوغ است که همه ارزش‌های Agile را به واقعیت بدل می کند. یک تیم بالغ نیز به طور مداوم فرآیندهای Agile را بهبود می بخشد.

در مدیریت پروژه، روش شناسی چابک "Agile methodology" رویکردی است که در آن تیم ها بسیاری از نسخه های کاری یک محصول را ارائه می دهند که ارزشی را برای مشتری فراهم می کند. رویکرد چابک، فرایندی تکرارشونده است و به تیم هایی که فعالیت مشارکتی و ارتباطی زیادی دارند اجازه می دهد تا به سرعت به بازخورد مشتریان پاسخ دهند. تیم‌های چابک محصولات یا خدماتی را در طول تکرارهای کوتاه ایجاد می‌کنند که اغلب اسپرینت "sprint" نامیده می‌شود.

 

بلوغ در چابکی

 

یک سازمان چابک و بالغ از این 12 اصل اجایل پیروی می کند:

1- رضایت مشتری: جلب رضایت مشتری و ارائه ارزش بالاترین اولویت تیم است.

2- تغییر نیازمندی ها: حتی در اواخر اسپرینت، تیم از تغییر استقبال می کند، تا زمانی که مزیت رقابتی برای مشتری و شرکت شما ایجاد کند.

3- تحویل مکرر: این شرکت حداقل محصول قابل دوام (MVP) را در کوتاه ترین چرخه های تحویل ممکن ارائه می دهد.

4- تیم متوازن و متقابل: سازندگان محصول و تیم های تجاری در طول چرخه تحویل با هم کار می کنند. تیم ها متقابل هستند و دارای مجموعه مهارت های T شکل هستند، به این معنی که افراد دارای دانش عمیق در یک یا دو رشته، همراه با دانش کافی در انواع رشته های دیگر هستند.

 

5- محیط حمایتی: محصولات یا خدمات از افراد با انگیزه ای نشأت می گیرند که ابزار، فرهنگ و پشتیبانی برای عملکرد خوب دارند. مدیریت به اعضای تیم برای انجام کار اعتماد دارد.
6- ارتباط مستقیم: اعضای تیم و دیگران چهره به چهره با هم ارتباط برقرار می کنند، در همان منطقه اداری کار می کنند یا ابزارهای همکاری انعطاف پذیر و قوی دارند.
7- پیشرفت محصول: محصولات در حال کار،  پیشرفت را تعریف می کنند.
8- تلاش پایدار: کار با سرعت اتفاق می افتد اما تیم می تواند بدون تلاش شبانه روزی، بدون کار آخر هفته یا سایر تلاش های قهرمانانه بدون استرس به کار خود ادامه دهد.
9- تخصص فنی: تیم ها برای کیفیت در فرآیندها و طراحی ها ارزش قائل هستند و برای آن تلاش می کنند. اعضای تیم بر برتری فنی و کیفیت تمرکز دارند.
10- کارایی: تیم ها کارآمد هستند. هدف آنها این است که هوشمندانه تر کار کنند، نه سخت تر.
11- تیم های خودسازمانده: تیم ها کار خود را برنامه ریزی و اولویت بندی می کنند تا بتوانند بهترین نتایج را ارائه دهند.
12- بهبود مستمر: تیم به طور مرتب در نظر می‌گیرد که چگونه می‌تواند رویه‌ها را بهبود بخشد یا موفقیت‌های موجود را تقویت کند.

 

 

یک سازمان چابکِ بالغ ممکن است از اصول چابک یا مانیفست چابک پیروی کند تا با استفاده از: (افراد و تعاملات، نرم افزار کارکننده، همکاری مشتری و انعطاف پذیری برای پاسخ به تغییرات)  ارزش خلق کند.

دستیابی به بلوغ بالا در متدولوژی Agile نیز همان مزایایی را که در مدیریت پروژه سنتی Waterfall انجام می‌دهد، فراهم می‌کند.

 

 

این مزایا عبارتند از:

ارتباط بهتر: برنامه ها از سوء تفاهم جلوگیری می کنند و شفافیت کافی برای هم راستا شدن را خلق میکند.
قراردادهای واضح تر: قراردادها توافق اولیه بین مشتریان و فروشندگان را در مورد اهداف پروژه فراهم می کند.
خطاهای کمتر: اسناد، مانند الزامات اولیه و یادداشت های تغییر، به کاهش و ردیابی عیوب کمک می کند.
سازگاری بهبود یافته: ابزارها و فرآیندها قابلیت تکرار، شفافیت و ردیابی را فراهم می کنند.

 

عنصر کلیدی برای درک در هنگام پیگیری بلوغ این است که Agile یک فرهنگ است، نه یک مجموعه ثابت از پروتکل ها. آقای درو پادوال "Drew Podwal"، مربی چابک مستقر در نیویورک که بر توسعه قابلیت‌های چابک تیم‌ها تمرکز دارد، می‌گوید: «چیزی که بیشتر مردم در مورد Agile اشتباه می‌کنند این است که چابک چیزی جز یک طرز فکر نیست. «اگر مانیفست چابک را بخوانید، چیزی وجود ندارد که بگوید، برای مثال، پنج روز کاری در یک اسپرینت وجود دارد یا اینکه یک داستان کاربر باید با استفاده از فیبوناچی یا حتی ذکر یک استاد اسکرام یا مدیر محصول اندازه‌گیری شود. در مورد نحوه ارتباط ما و ارزش‌هایی که داریم صحبت می‌کند و از ارائه بالاترین ارزش به مشتریان خود حمایت می‌کنیم.»

 

 

اهداف بلوغ در چابکی
هدف از بلوغ چابک کمک به تیم ها برای ایجاد ارزش موثر است. مدیریت چابک به تیم ها کمک می کند تا به نیازهای مشتری و همچنین تغییرات بازار و زنجیره تامین پاسخ دهند. چابکی شما را در یک چشم انداز تجاری پویا رقابتی نگه می دارد.

سازمان‌ها برای پیشرفت به انعطاف‌پذیری یا چابکی نیاز دارند. بلوغ چابک قابلیت‌ها و شیوه‌های دقیقی را ارائه می‌کند که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، کیفیت را بهبود می‌بخشد و زمان بین برنامه‌ریزی و عرضه به بازار را کوتاه می‌کند.

 

 

در ادامه یک تمپلیت اکسل از پرسشنامه ای جهت سنجش بلوغ چابک آورده شده است.

جهت دانلود فایل تمپلیت اکسل کلیک کنید

 

از این الگوی پرسشنامه قابل دانلود برای تعیین بلوغ و تمرینات چابکی خود می توانید استفاده کنید. این الگو کاملاً قابل تنظیم است، بنابراین می توانید سؤالات را برای بازتاب شیوه های خود تطبیق دهید. می توانید آن را روی یک درایو نصب کنید تا همه ذینفعان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. نسخه دیجیتال نتایج را محاسبه کرده و در برگه نمودار نمایش دهید. از طرف دیگر، می‌توانید برگه ارزیابی بلوغ چابکی را چاپ کنید و آن را برای کاربران توزیع کنید تا در پاسخ‌های خود بنویسند.

قبل از شروع، به تیم خود توضیح دهید که درک بلوغ چابک برای هدف گذاری و برنامه ریزی مفید است. به شرکت کنندگان در نظرسنجی اطمینان دهید که پاسخ ها در تیم ناشناس یا محرمانه هستند و هیچ فرد یا تیمی بر اساس نتایج، ارزیابی یا قضاوت نمی شوند.

 

 

مدل بلوغ چابک | Agile Maturity Model چیست؟
مدل بلوغ چابک ابزاری است که به تیم ها کمک می کند قابلیت های چابک خود را ارزیابی کنند. استفاده از مدل بلوغ همچنین به تیم ها کمک می کند تا اهداف عملکرد مفید را انتخاب کنند. با انجام این کار، آنها می توانند مهارت هایی را بهبود بخشند که بلوغ چابک آنها را ارتقا می دهد.

اگرچه روش چابک ریشه در توسعه نرم افزار دارد، اما مدل های بلوغ چابک می توانند برای مدیریت پروژه ها در هر بخش مفید باشند.

در اینجا چند نمونه از مدل های محبوب Agile Maturity آورده شده است. هنگام بحث در مورد ابتکارات بلوغ چابک از الگوهای زیر برای ارائه استفاده کنید:

 

Agile Crawl-Walk-Run Model

Download an Agile Crawl-Walk-Run Model Template for
PowerPoint

 

Crawl, Walk, Run:

خزیدن، راه رفتن، دویدن: جیم کالینز در کتاب خود از خوب به عالی، رویکرد بهبود پایدار را با مدل خزیدن، راه رفتن، دویدن خود توصیف می کند. این مدل تیم ها را تشویق می کند تا پایه های محکمی برای پیشرفت بیشتر در هر مرحله ایجاد کنند. در یک تحول چابک"Agile transformation" ، تیم‌ها به جای ایجاد بسیاری از تغییرات بزرگ در یک زمان، شروع به آزمایش فریمورک‌های Agile، مانند اسکرام، می‌کنند و شیوه‌های جدید را به آرامی معرفی می‌کنند تا زمانی که تیم‌ها به طور کامل متدولوژی Agile را بپذیرند.

 


 

Agile Maturity Curve Model

Download an Agile Maturity Curve Model Template for
PowerPoint

Agile Maturity Curve: 

منحنی بلوغ چابک یک مدل پنج مرحله‌ای است که روش‌هایی را که تیم‌های چابک ریموت  باید در هر مرحله اجرا کنند را به تفصیل شرح می‌دهد. منحنی در مراحل دوم و سوم شیب دار است و با نزدیک شدن تیم ها به اوج بلوغ چابکی مسطح می شود.

 


 

Agile Marketing Capability Maturity Model Template1

Agile Marketing Capability Maturity Model Template2

Download an Agile Marketing Capability Maturity Model Template for
PowerPoint 

Agile Marketing Capability:

قابلیت بازاریابی چابک (AMC): دو محقق مدل بلوغ چهار سطحی را در مقاله مدیریت گردشگری خود «چارچوبِ، بلوغ قابلیت بازاریابی چابک» پیشنهاد کردند. این مدل بلوغ سازمانی را برای پاسخگویی مشتری مدار، انعطاف پذیری، همکاری و بهبود مستمر ارزیابی می کند.

 

علی امینی شما را به مطالعه مقاله مرتبط زیر دعوت می نماید:

بهبود مستمر | Continuous improvement یعنی چه ؟

 


 

Scrum Maturity Model Template

Download a Scrum Maturity Model Template for
PowerPoint 

Scrum Maturity Model (SMM):

مدل بلوغ اسکرام (SMM): الکساندر یین از دانشگاه فنی لیسبون مدل بلوغ اسکرام (SMM) خود را توسعه داده و آزمایش کرد، که مراحل خاصی را برای اجرای شیوه‌های اسکرام برای تیم‌ها فراهم می‌کند که فرآیندهای توسعه را بهبود می‌بخشد و تمرکز را به سمت مشارکت مشتری هدایت می‌کند.

 

با کلیک بر روی متن می توانید در باره معیار های اندازه گیری در اسکرام مطالعه نمایید.

 


 

Agile Fluency

Download an Agile Fluency Template for
PowerPoint

Agile Fluency Model: 

مدل تسلط چابک: این مدل به تیم ها کمک می کند تا به جای مقایسه آنها با یک معیار خارجی، به طور داخلی ارزیابی کنند که برای رسیدن به اهداف تجاری خود به چه قابلیت هایی نیاز دارند. مدل تسلط چابک یک مدل بلوغ نیست. تیم ها ممکن است از هر جایی از میان چهار مهارت شروع کنند: تمرکز، ارائه، بهینه سازی و تقویت.

 


 

سطوح بلوغ چابکی | Agile Levels of Maturity
سطوح بلوغ چابک مراحلی هستند که شرکت ها از پایین ترین بلوغ به بالاترین بلوغ طی می کنند. هر سطح، اقدامات، قابلیت ها و ارزش هایی را که تیم ها و سازمان ها در آن مرحله از بلوغ دارند، تعریف می کند. درک هر سطح به شرکت ها کمک می کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند.

هر مرحله در چارچوب بلوغ چابک، اقدامات و رفتارهای خاصی را پیشنهاد می‌کند که تیم‌ها می‌توانند آنها را به سطح بعدی برسانند. زنجیره بلوغ چابک اکثر مدل‌ها از یک سطح اولیه یا موقت با تعداد کم یا بدون تمرین چابک تا سطح کاملاً سازگار و در حال بهبود مستمر متغیر است.

Agile Levels of Maturity

 

در اینجا نمونه هایی از پنج سطح بلوغ تیم های اجایل آورده شده است:

سطح یک: همچنین سطح صفر، موقت، اولیه یا راکد نیز نامیده می شود، سطح یک نشان دهنده کمبود دانش یا فعالیت های Agile است. از ویژگی های این سطح می توان به عدم همسویی بین اهداف تجاری و فناوری اطلاعات اشاره کرد. فرآیندهای غایب، دستی یا غیرمستند؛ انتشار کم و نامنظم؛ عدم ردیابی اشکال؛ اسناد مورد نیاز دقیق؛ معیارهای کمی یا بدون معیارها؛ سیلوهای کاربردی; تکیه بر رفتار قهرمانانه برای موفقیت؛ و رهبری فرماندهی و کنترل.


سطح دو: این سطح که اغلب سطح قابل تکرار یا در حال انتقال نامیده می شود، نشان دهنده اهداف مشترک، کار گروهی و تمایل به تولید ارزش است. تیم‌ها برخی از اتوماسیون فرآیندها را معرفی می‌کنند، نسخه‌های مکرر بیشتری تولید می‌کنند و چارچوب‌های Agile مانند Scrum، Kanban، یا Extreme Programming (XP) را بررسی می‌کنند.


سطح سه: این سطح که اغلب به آن مرحله سازگاری یا بلوغ پایدار می گویند، نشان می دهد که سازمان به طور کامل اصول چابک را پذیرفته و چارچوب های چابک را در صورت نیاز تطبیق می دهد. فرآیندها تکرارپذیر و خودکار هستند، کارها ردیابی و اندازه‌گیری می‌شود و مدیریت رویکرد رهبری خدمتگزارانه را اتخاذ می‌کند.


سطح چهار: اغلب به عنوان مرحله اندازه گیری شده یا مدیریت کمی نامیده می شود، چهارمین سطح بلوغ نشان می دهد که یک تیم یا سازمان را می توان چابک در نظر گرفت. کل سازمان استراتژی و اهداف خود را که برای ایجاد ارزش وجود دارد، درک می کند. تیم ها به طور منظم پیشرفت را ارزیابی می کنند و سازمان موفقیت های بیشتری را به نسبت شکست در توسعه محصول تجربه می کنند.


سطح پنج: اغلب بهینه یا نوآور نامیده می شود، این سطح از بلوغ چابکی نشان می دهد که همه فعالیت ها به ایجاد ارزش کمک می کنند. سازمان ها در این سطح نقص های محدودی را تجربه می کنند. آنها می‌توانند بدون ترس از انتقام، گزارش ارائه کرده و مشکلات را رفع کنند، و همچنین فرآیندهای مناسب را خودکار کنند. مدیریت سازمان را با رویکرد تفکر سیستمی - درک جامعی از نحوه تعامل همه افراد و تیم ها برای ایجاد نتایج، پشتیبانی می کند.


در یک نظرسنجی که توسط پلتفرم  OutSystems انجام شد، حدود 60 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در مرحله دوم یا سوم بلوغ چابکی هستند. تنها حدود 15 درصد سازمان‌های خود را به‌عنوان بالغ کامل در Agile رتبه‌بندی کردند. OutSystems به این نتیجه رسید که بیشتر شرکت‌های مورد بررسی هنوز در حال شکل‌گیری فرهنگ چابک هستند و بنابراین هنوز شروع به اندازه‌گیری و بهبود شیوه‌ها نکرده‌اند.

 


 

ماتریس بلوغ چابک | Agile Maturity Matrix  چیست؟
ماتریس بلوغ چابک یک ابزار خودارزیابی بصری پویا است که به تیم‌ها کمک می‌کند اثربخشی شیوه‌های چابک خود را نظارت کنند. این ماتریس همچنین به تیم ها اجازه می دهد تا نتایج را بین اعضای تیم، مدیران اجرایی و مربیان چابک به اشتراک بگذارند.

در زیر نمونه ای از محتوا و قالب یک ماتریس بلوغ چابک آورده شده است. برای مشاهده دسته ها و عباراتی که یک ماتریس شامل می شود می توانید تصویر کامل را دانلود کنید.

Agile Maturity Matrix

Download the Agile Maturity Matrix for PDF

 


 

چالش های انواع مدل های بلوغ چابک


بیشتر چالش‌های مدل‌های بلوغ چابک ناشی از این فرضیه است که رشد خطی می باشد. مشکل اصلی دیگر ناهماهنگی بین مدل ها است. در نهایت، کارکنان ممکن است سطوح بلوغ را به‌عنوان قضاوت‌های ارزشی تعبیر کنند. این کارمندان با نمرات پایین دلسرد می شوند.

چندین مطالعه دانشگاهی نگرانی هایی را در مورد عدم وجود یک مدل معیار پذیرفته شده برای بلوغ چابک و تنوع معیارها در بین مدل های بلوغ چابک ایجاد کرده اند. Ozden Ozcan-Top و Onur Demirörs در مقاله علوم ارتباطات و کامپیوتر خود، "ارزیابی مدل های بلوغ چابک: یک مطالعه موردی چندگانه"، 9 مدل را بررسی کردند و آنها را برای سنجش بلوغ ناسازگار و ناکارآمد یافتند.

علاوه بر این، در یک مطالعه جدیدتر از مجله سیستم‌ها و نرم‌افزار، «درک مقدمه تمرین چابک: مقایسه مدل‌های بلوغ چابک و تجربه تمرین‌کنندگان»، محققان 12 مدل بلوغ چابک را بررسی کردند و به نتیجه‌ای مشابه رسیدند. بیشتر مدل‌ها در دسته‌های کلیدی، مانند ترتیب معرفی شیوه‌ها و اینکه چه روش‌ها و ویژگی‌های چابک یک سطح بلوغ معین را تشکیل می‌دهند، متفاوت بودند. این مدل‌ها به ندرت دلایلی برای معرفی شیوه‌ها در سطوح بلوغ خاص ارائه می‌کردند و نشان نمی‌دادند که یک تیم چه مدت باید یک تمرین را قبل از پیشرفت به سطح بعدی دنبال کند. علاوه بر این، هنگام بررسی کاربران Agile، محققان دریافتند که تیم‌ها شیوه‌های Agile را با ترتیبی متفاوت از آنچه در اکثر مدل‌ها تجویز می‌شود، معرفی کردند.

علاوه بر این، این محققان دریافتند که یک مدل بلوغ ممکن است بهترین رویکرد برای سنجش یک فلسفه انعطاف‌پذیر مانند Agile نباشد. به نظر می رسد مفهوم ترکیب Agile با یک مدل سلسله مراتبی مانند یک مدل بلوغ که اغلب با توسعه [Waterfall] مبتنی بر برنامه همراه است، برخلاف ارزش Agile است. AMM ها [مدل های بلوغ چابک] خود از مدل های بلوغ سلسله مراتبی پیروی می کنند که اغلب فرض می کنند فرآیند توسعه قابل پیش بینی و سازگار است.

 

 

برخی از تمرین‌کنندگان نیز معتقدند که بلوغ بر اهداف اشتباه تمرکز می‌کند. مدل‌ها ممکن است افراد را به تمرکز روی فرآیندها متمایل کنند، در حالی که شرکت‌های چابک در صنایع امروزی به افرادی با مهارت‌های حل مسئله نیاز دارند. اگر نتایج ارزیابی ضعیف انجام شود، می تواند باعث شود افراد احساس کنند که آنها نابالغ ارزیابی می شوند. یک مدل همچنین می تواند به مدیران احساس کاذب کنترل بر تجربه ظریف و پیچیده هدایت افراد بدهد. اندرو استلمن، توسعه‌دهنده، معمار، چابک، پیشنهاد می‌کند: «بلوغ برای تیم‌ها تئوری به نظر می‌رسد، و زمانی که از آن‌ها خواسته می‌شود معیارها یا شاخص‌های عملکرد خاصی را برآورده کنند، اغلب بر روی بازی کردن فرآیند ارزیابی تمرکز می‌کنند یا تسلیم می‌شوند، نه اینکه واقعاً بهبود یابند. 

 

استلمن ایده های زیر را برای بهبود بلوغ چابک توصیه می کند:

 ideas for improving Agile maturity

او می‌گوید: « تمرکز بر قابلیت‌ها به معنای نگاه کردن به آنچه مردم واقعاً انجام می‌دهند، است. "آیا آنها واقعاً محصولات را به طور منظم تحویل می دهند؟ آیا آنها به سرعت به درخواست ها پاسخ می دهند؟ اگر چیزی شکست بخورد، آیا آنها می توانند به سرعت بهبود یابند؟ در بسیاری از سازمان‌ها، بلوغ مربوط به رعایت مجموعه‌ای از معیارهای مستند است، اما توانایی به معنای بهتر شدن در کاری است که انجام می‌دهید.

 


 

آلن زوکر، مدیر مؤسس Project Management Essentials می‌گوید: «اگر تیم ارزیابی پختگی اجایل را ابزاری برای خود در مقابل ابزاری برای مدیریت بداند، آن‌ها بهبود می بخشد. آنها سعی نمی کنند کارها را انجام دهند زیرا رهبری می گوید که ما باید در یک زمینه در سطح بلوغ x باشیم. تیم از این به عنوان راهی برای سنجش عملکرد خود و پیشرفت خود در طول زمان استفاده می کند.

 

 

 

ارزیابی بلوغ در چابکی چیست؟
ارزیابی بلوغ چابک ابزاری است که به اندازه‌گیری نحوه انجام تمرینات اجایل کمک می‌کند. همچنین آمادگی شما را برای اتخاذ شیوه های چابکی بیشتر را می سنجد. علاوه بر این، ارزیابی به تیم شما کمک می کند تا یک توافق مشترک در مورد بلوغ  چابکی فعلی شکل بگیرد.

سازمان‌ها گاهی اوقات ارزیابی‌هایی را پس از تلاش‌های ناموفق متعدد برای اجرای شیوه‌های چابک انجام می‌دهند. تیم‌ها همچنین ممکن است قبل و بعد از پروژه اولیه Agile آزمایش کنند تا میزان پذیرش و درک تیم از اقدامات و ارزش‌های Agile را بسنجند. یک تیم همچنین باید در فواصل زمانی منظم آزمایش کند تا اهداف قابل بهبود را نظارت کند. هنگامی که یک سازمان نتایج ارزیابی را جمع آوری می کند، سپس می تواند زمینه های بهبود را اولویت بندی کند. این مناطق برای بهبود همچنین به مدیران کمک می کند تا معیارهای Agile را که برای ردیابی پیشرفت نیاز دارند تعیین کنند.

ارزیابی های مختلف حوزه های مختلف بلوغ را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، نظرسنجی ارزیابی بلوغ Karlskrona Agile از 11 سؤال به زبان ساده - یعنی بدون زبان چابک - برای سنجش پایبندی به اصول چابک استفاده می کند. بررسی‌های دیگر عناصری را از مدل‌های مدیریت پروژه و بلوغ فرآیند برای اندازه‌گیری استانداردسازی فرآیند و واگذاری تصمیم‌گیری به عاریت گرفته‌اند. برخی از ارزیابی ها سوالاتی را در مورد فرهنگ و نوع مدیریت مطرح می کنند.

افراد، تیم‌ها یا کل سازمان‌ها ممکن است ارزیابی‌های خودگردان را انجام دهند. برای این ارزیابی ها گزینه های رایگان و پولی وجود دارد:

رایگان و آنلاین: به عنوان مثال، تیم ها می توانند آزمون Karlskrona یا خود ارزیابی بارومتر تیم Crisp را امتحان کنند.
رایگان و پولی: برای مثال، تیم‌ها می‌توانند ارزیابی Comparative Agility یا پایگاه‌داده معیار جهانی شاخص را امتحان کنند، که شامل آموزش و مزایای دیگر برای کاربران پولی است.
ارزیابی ها می توانند با آزمایش ها نتیجه بگیرند که  یک تیم چقدر چابک هست و آن را اجرا می کند . تیم‌ها وقتی فعالیت‌های Agile را انجام می‌دهند، مانند مشاهده رویداد های اسکرام و برنامه‌نویسی های دو نفره"pair programming"،  درواقع در حال پیاده سازی بخشی از Agile می باشند. تیم ها زمانی چابک هستند که از اصول اجایل برای حل مشکلات جدید استفاده کنند و مدیران سازمان هم از تیم های خودسازمانده و تصمیم گیری های غیرمتمرکز آنها حمایت کنند.

در اینجا چند نمونه از چگونگی ارزیابی بلوغ چابک با 12 اصل چابک فهرست شده در بالا آورده شده است:

شرح ارزیابیاصول چابکی در اجایل مانیفستو
مکررا محصولات کارکننده را منتشر می کنیماصل 3: تحویل مکرر
زمان همه اعضای تیم به پروژه اختصاص داده شده است.اصل 5: محیط حمایتی
جلسات ایستاده روزانه برگزار می کنیم.اصل 6: ارتباط مستقیم
این تیم یک دست و متحد است یا ابزارهای همکاری قوی دارد.اصل 6: ارتباط مستقیم
تیم خود سازمانده است و تصمیمات کاری خود را می گیرد.اصل 11: تیم های خودسازمانده
برگذاری رویداد رتروسپکتیواصل 12: بهبود مستمر

 

 

با کلیک بر روی متن می توانید مقاله (جلسه رترو چیست) را مطالعه فرمایید.

 

یک گزینه مقرون به صرفه و سبک برای برخی سازمان ها ایجاد ارزیابی های جدید متناسب با نیازهای آنها است. تیم ها همچنین می توانند یک ارزیابی سفارشی را بر اساس یک الگوی ارزیابی رایگان مناسب برای خود درنظر بگیرند. در یک پرسشنامه داخلی، تعداد فاکتور های ارزیابی را محدود کنید و روی عناصری تمرکز کنید که یک تیم می تواند بر آنها تأثیر بگذارد. برای تیم هایی که از نظر اجرای چابکی جدید هستند، سوالاتی در مورد اینکه چگونه تیم ها کار را اولویت بندی می کنند فراهم کنید، همچنین توجه آنها را به بهبود مستمر و توانایی آنها برای تخمین تسک ها جلب کنید. برای یک مقیاس نمره گذاری، می توانید مقیاس لیکرت"Likert scale" از یک تا پنج را انتخاب کنید.

با این حال، نظرات در مورد ارزیابی های داخلی متفاوت است. زاکر"Zucker" می‌گوید جمع‌آوری معیارها مانند یک شمشیر دولبه است، زیرا همانطور که پیتر دراکر"Peter Drucker"، استاد مدیریت گفت، آنچه اندازه‌گیری می‌شود، انجام می‌شود. اما هر چیزی که قابل اندازه گیری باشد الزاما چیز مهمی نیست.

چگونه معیارها را جمع آوری کنیم و چگونه از معیارها استفاده کنیم؟

زاکر می گوید:«اگر ما از معیار چابکی استفاده می‌کنیم، اکیداً توصیه می‌کنم که سازمان، به‌جای ارائه اقدامات خود، از ابزار مبتنی بر صنعت استفاده کند. اگر ما در حال طراحی یک نظرسنجی هستیم، باید بی طرفانه باشد. طراحی نظرسنجی به خودی خود یک مهارت خاص می باشد. کلمات می توانند ما را وادار به جمع آوری داده های جانبدارانه کنند.»

علاوه بر این، برای اینکه یک ارزیابی ارزش قابل توجهی ارائه کند، باید معیار را در نظر بگیرید. زاکر توضیح می دهد: «مقایسه شما با من خیلی ارزشمند نیست، اما مقایسه امروز من با من سه ماه بعد یا شش ماه بعد، ارزشمند خواهد بود.

 

 

اجایل شو شما را به مطالعه مطلب مرتبط (تخمین چابک | Agile Estimation) دعوت می کند.

 


 

چگونه یک ارزیابی برای سنجش بلوغ چابکی انجام دهیم ؟


از ارزیابی بلوغ چابک به عنوان یک ابزار خودارزیابی یا از طریق شخص ثالث می شود استفاده کرد. ارزیابی می تواند به صورت آنلاین یا حضوری، برای یک فرد یا گروه انجام شود. همه پاسخ ها را ناشناس و محرمانه نگه دارید تا به صادقانه بودن فرایند اعتماد کنند.

در اینجا چند نکته کلیدی برای انجام ارزیابی وجود دارد:

قالب را در نظر بگیرید: برخی ارزیابی‌ها به صورت خودارزیابی هستند، در حالی که برخی دیگر به شخص ثالثی مانند یک مربی چابک برای تکمیل نیاز دارند. تیم ها ممکن است از هر دو فرمت در زمان های مختلف استفاده کنند. هر نوع آزمونی به ارائه تصویر کامل تری از نقاط قوت و ضعف تیم کمک می کند. خود ارزیابی برای تیم هایی که اهداف را دنبال می کنند خوب عمل می کند. ارزیابی‌های همتا دیدگاه‌های بیشتری در مورد عملکرد فردی چابک ارائه می‌کنند.
نظرسنجی را به صورت آنلاین، فردی یا در یک جلسه انجام دهید: ارزیابی ها را چاپ کنید، یا نظرسنجی را روی تخته  بنویسید و از استیکی نوت به عنوان برگه های رای استفاده کنید. روش دیگر، از ابزار نظرسنجی در نرم افزار کنفرانس وب خود برای جلسات ارزیابی مجازی استفاده کنید. ابزارهایی مانند Planning Poker که می توانید با Jira از آنها استفاده کنید نیز می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. در مورد اختلافات در رای دادن تا زمانی که به اجماع دست پیدا نکرده اید بحث کنید. هنگام برنامه ریزی جلسات ارزیابی، یک جلسه طولانی برای ارزیابی و یک جلسه کوتاه تر برای تعیین اهداف بهبود برنامه ریزی کنید.
در جلسات  تعامل ایجاد کنید، نه معامله: ارزیابی‌ها چیزی فراتر از گرفتن یک نبض هستند. آنها فرصتی برای بحث در مورد پاسخ های خود و پرسیدن سوالات هستند. همیشه زمانی را برای یک جلسه بحث و گفتگو در نظر بگیرید، چه همه در محل باشند یا از راه دور، و چه اینکه آزمون را همزمان انجام دهند یا نه.
تستی را انتخاب کنید که متناسب با سازمان شما باشد: اگر از اسکرام استفاده نمی کنید، از مدل بلوغ و ارزیابی اسکرام استفاده نکنید. چارچوب پذیرفته شده شما به ایجاد معیاری کمک می کند که بر اساس آن پیشرفت های خود را ردیابی کنید. مطمئن شوید که استاندارد با محیط شما مطابقت دارد.
یک ارزیاب شخص ثالث را با دقت انتخاب کنید: انتخاب یک ارزیاب یک کار حیاتی است. یک ارزیاب باید آگاه، با تجربه فنی، مشارکتی و عینی باشد. یک فرد خارجی، مانند یک مربی چابک، می تواند به تیم ها کمک کند تا نقاط کور و سوگیری ها را شناسایی کنند.

پودوال توضیح می دهد: «تغییر به ندرت از درون می آید. شرکت‌هایی مانند Spotify یا Google یا شرکت‌هایی که از طرز فکر و فرهنگ Agile استقبال می‌کنند، می‌توانند از درون تحول را آغاز کنند، زیرا قبلاً برای ایجاد این توافق‌نامه‌های کاری وقت گذاشته‌اند و درک مشترکی از نقش‌ها و مسئولیت‌ها دارند. اما شرکت‌هایی که در مرحله بلوغ زودرس تا متوسط هستند، به مربیان خارجی نیاز دارند، زیرا به یک فرد خارجی نیاز دارند که بتواند چیزهایی را بگوید که یک کارمند داخلی اعتماد به نفس گفتن آن را ندارد.
صداقت و شفافیت را تشویق کنید: همانطور که تیم‌های شما به پرسشنامه‌ها پاسخ می‌دهند، مطمئن شوید که نتایج محرمانه نگه داشته می‌شوند و پاسخ‌ها قبل از بررسی جمع‌آوری می‌شوند تا ناشناس نباشند. همچنین، به اعضای تیم توضیح دهید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و پاسخ ها نمره یا قضاوت نیستند.
اصلاحات را محدود به زمان کنید: مانند اهداف و نتایج کلیدی (OKRs)، بهبودها باید محدود به زمان باشند و با استفاده از ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده در عرض یک چهارم انجام شوند. یک یا دو هدف را برای بهبود انتخاب کنید و مرتباً آنها را زیر نظر بگیرید. با کوچک نگه داشتن تلاش‌های بهبود، به افراد کمک می‌کنید متمرکز بمانند و سردرگمی هاشان را کاهش می دهید.
ارزیابی های خود را کاستومایز کنید: می توانید ارزیابی ها را با اهداف خاص سازمان خود تنظیم کنید. از ارزیابی‌هایی که روی روش‌های چابکی که تیم شما هنوز آن‌ها را اتخاذ نکرده‌اند، اجتناب کنید.
بگذارید اعضا تیم با سرعت خودشان رشد کنند: شما نمی توانید مردم را مجبور کنید که Agile را دوست داشته باشند. اگر به دنبال ایجاد روحیه خودراهبری در افراد هستید، باید اجازه دهید که ارزش Agile را خودشان کشف کنند.

پودوال "Podwal" می‌گوید: «رویکرد من به‌عنوان مربی همیشه این بوده است که چند بار نوک بزنم. "اگر مقاومتی را احساس کنم، ممکن است دوباره بکوبم و بذری بکارم. اگر هنوز مقاومت وجود داشته باشد، میلیون ها فرصت دیگر برای بلوغ وجود دارد و من مطمئن هستم که تیم آماده کار روی یکی از آنها خواهد بود. چیزی که من نمی‌خواهم اتفاق بیفتد این است که در یک منطقه مقاومت به شدت فشار می‌آورم، بنابراین تیم تصمیم می‌گیرد، می‌دانید چه تصمیمی؟، اینکه Agile برای ما نیست. ما به آبشار برمی گردیم.

 

اسپرینت پلنینگ مبتنی بر ظرفیت چیست ؟


 

نحوه استفاده از ارزیابی بلوغ در چابکی
از ارزیابی بلوغ چابک برای همسو کردن اعضای تیم و تعیین اولویت ها استفاده کنید. ارزیابی‌های بلوغ به شما امکان می‌دهد تا پیشرفت به سوی چابک شدن را بررسی کنید. باید اطمینان حاصل کنید که برای تفکر در برنامه کلی خود زمان اختصاص داده اید.

اگر مایل به پذیرش نتیجه و کار بر روی آنچه که نتیجه ارزیابی پیشنهاد می کند هستید، می توانید از یک مدل بلوغ و ارزیابی چابک بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که ارزیابی یک قضاوت نیست. این به سادگی راهی برای سنجش پیشرفت تیم است. به جای نگرانی در مورد سطح بلوغ تیم خود، آنچه را که نتایج به شما می گوید بپذیرید. استلمن می‌گوید: «من فکر می‌کنم تیم‌ها باید عادت داشته باشند که همیشه توانایی‌های خود را ارزیابی کنند. "بررسی های گذشته قطعا زمان خوبی برای نگاه کردن به نحوه انجام کار تیم و یافتن راه هایی برای بهبود آن است."

پودوال خاطرنشان می کند: «یک تیم ممکن است هر دو هفته یک بار ارزیابی انجام ندهد، اما ممکن است آن را یک بار در ماه، یک بار در سه ماهه یا مطمئناً یک بار در سال انجام دهد. همه چیز به بلوغ تیم بستگی دارد. همچنین بستگی به تمایل یک تیم برای گرفتن وقت دارد. دلیل اینکه ارزیابی‌ها اغلب انجام نمی‌شوند این است که نمی‌توانید یک مورد خطی را در برنامه پروژه قرار دهید و بگویید که امسال X زمان را برای ارزیابی همه افراد سازمان اختصاص می‌دهید. بیشتر شرکت‌هایی که ارزیابی نمی‌کنند ترجیح می‌دهند کارمندانشان وقت خود را صرف توسعه کنند تا تفکر، که اشتباه بزرگی است.

 

از نتایج ارزیابی ها به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی جهت تلاش های قابل بهبود استفاده کنید. به ویژگی های سطح بلوغ بعدی نسبت به سطح فعلی خود نگاه کنید. اینها ویژگی هایی هستند که باید برای بهبود بلوغ فعلی خود پرورش دهید. در هر دوی سرعت یک مورد بهبود را انتخاب کنید. نحوه اندازه گیری این پیشرفت ها را تعیین کنید و از جلسات گذشته نگر برای بررسی تجدید نظرها استفاده کنید.

مانند رویکرد Eat the Frog، ابتدا با تغییرات پیچیده مقابله کنید. همچنین در مورد نتایج مثبت فکر کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید بر روی آن نقاط قوت بسازید.

 

 

 

 

چگونه می توان بلوغ چابک را بهبود بخشید؟
بلوغ چابکی را با ارزیابی سطح بلوغ تیم ها و پذیرش جایی که تیم ها در چابکی خود قرار دارند، می توان بهبود بخشید. وقتی به تیم‌ها برای تکمیل کار اعتماد کنید، سریع‌تر به بلوغ می‌رسند. علاوه بر این، باید از معیارها برای پیگیری و تأیید پیشرفت حاصل شده استفاده کنید.

در اینجا چند نکته تخصصی برای بهبود بلوغ چابکی آورده شده است:

پودوال می‌گوید: «در مورد بلوغ، چیزی که من آموخته‌ام این است که باید با افرادی ملاقات کنید که آمادگی و تمایل خود را برای تغییر دارند. به عنوان مثال، افرادی که Agile را درک نمی کنند یا به یکدیگر اعتماد ندارند، بعید است در تیم های سلف اورگنایز موفق بدست بیاورند.

«همه ما آرزوی داشتن یک چوب جادویی را داریم که به تیم‌ها کمک کند تا فوراً اصول Agile را درک کنند و به یک سازمان بالغ تبدیل شوند. اما آن تک شاخ در هیچ کجای حیات وحش وجود ندارد. به عنوان یک مربی، کاری که شما انجام می‌دهید این است که به آن متمایل شوید، سؤالات زیادی بپرسید تا بفهمید تمایل و آمادگی در کجاست، و به مردم اجازه دهید خودشان را کشف کنند، این مسئله تأثیر و معنی بسیار بیشتری برای اعضای تیم دارد.»
به کارمندان اعتماد کنید: یک گام مهم در بهبود بلوغ چابکی این است که مدیریت ها رویکرد فرمان و کنترل خود را کنار بگذارد. زمانی که مدیران باید هر تصمیمی را امضا کنند، چرخش و پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان جدید یا بازار برای تیم ها دشوار است.
قابلیت استفاده مجدد را در نظر بگیرید: در توسعه نرم افزار، استفاده مجدد از ابزارهای موجود و یا کد ها یا سرویس های نوشته شده از قبل اهمیت ویژه ای دارد در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که کدهای تکراری را به حداقل برسانیم. حتی در مدیریت غیر نرم افزاری Agile، استفاده از قبلیت کد نویسی حداقلی مهم است. ابزارهایی مانند الگوها و اتوماسیون قابلیت های سلف سرویس را ارائه می دهند که کار را ساده می کند. همچنین، در نظر بگیرید که چگونه ابزارهای ردیابی می توانند کارایی و شفافیت را به راهنمای پروژه Agile اضافه کنند.
از معیارهای چابک استفاده کنید: استلمن به معیارهای تحقیق و ارزیابی DevOps (DORA) اشاره می کند که بسیار مفید است. معیارهای DORA شامل فرکانس استقرار، زمان انجام تغییرات، میانگین زمان بازیابی از خرابی و تغییر نرخ شکست است. Stellman توضیح می‌دهد: «دلیل ارزشمند بودن این اندازه‌گیری‌ها این است که یک دیدگاه ساده و عینی از نحوه کار تیم ارائه می‌دهند. اندازه‌گیری آن‌ها نسبتاً ساده است، و به دلیل ساده بودن، دستکاری یا فریب دادن آنها دشوار است.»

اندازه‌گیری‌ها می‌توانند یک معیار داخلی ارائه دهند تا تیم‌ها بتوانند تفاوت‌ها را زمانی که به روش‌های جدید به کار نزدیک می‌شوند، ردیابی کنند. معیارهای نمونه شامل ردیابی رضایت مشتری، مانند امتیاز خالص پروموتر، و عملکرد تحویل، مانند فرکانس انتشار محصول و نرخ نوآوری است.
ایجاد یک تغییر کوچک: تیم ها ممکن است فکر کنند که باید در مدت کوتاهی جهشی بزرگ در بلوغ داشته باشند، اما ایجاد تغییرات انقلابی ضروری یا مفید نیست. مراحل اولیه رشد، مهارت های اساسی را برای رسیدن به سطوح بلوغ بعدی ایجاد می کند. به گفته استلمن، راه بهبود ایجاد یک تغییر کوچک است: « سپس صبر کنید تا پس از پایان، نتیجه حاصل شود و ارزیابی به پایان برسد. در نهایت از خود بپرسید: آیا این اعداد چیزی را بهبود بخشیده است یا خیر؟ اگر چنین است، آن را نگه دارید. اگر نه، سعی کنید دریابید که چرا آنطور که انتظار می‌رفت، اوضاع را بهبود نیافته است.»
بپرسید که آیا Agile بهترین رویکرد است: این سوال را بپرسید: "آیا Agile در این شرایط کار می کند؟" Agile در حمایت از افراد تیم ها یا سازمان برای فکر کردن و تحریک انه به عمل کردن،  درنظر گرفته شده است. اما همانطور که Podwal می‌گوید، اگر در حال ساختن یک پل هستید، یک برنامه‌ریزی گسترده از قبل تعریف شده می‌تواند شما را از پاره کردن پایه‌ها برای جایگزینی آنها با مواد جدیدتر و براق‌تر باز دارد. اگرچه Agile اثربخشی خود را در افزایش کیفیت محصول و عملکرد کارکنان ثابت کرده است، اما برای هر هدفی مناسب نیست.

 

 

 

 

مزایای Agile Maturity
بلوغ در اجایل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کیفیت را بهبود بخشند و نتایج را سریع‌تر ارائه دهند. چابکی به این معنی است که تیم ها از نزدیک با مشتریان کار می کنند و انعطاف پذیر هستند. آنها سریعتر با تقاضاهای بازار سازگار می شوند و مزیت رقابتی به دست می آورند.

پودوال می گوید: «بلوغ در چابکی همه چیز است. "در ابتدا، دانستن این است که کارکنان شما هر روز سر کار می آیند و احساس ارزشمندی می کنند، رضایت شغلی دارند و می دانند که رشد شغلی را تجربه خواهند کرد. در واقع  تعالی را تجربه می کنند." او توضیح می دهد که کارکنان خوشحال احساس می کنند می توانند ایده های بهبود را مورد بحث قرار دهند و ریسک های بیشتری را بپذیرند که منجر به نوآوری می شود. نوآوری به معنای بهبود ارزش برای مشتریان داخلی و خارجی است. برای رونق در بازار امروز.»

 

 

 

برخی از مزایای دیگر بلوغ چابک عبارتند از:

همسو کردن اعضای تیم: بلوغ در چابکی به تعریف یک زبان بهبود مشترک در بین اعضای تیم کمک می کند.
سازماندهی بهتر: با افزایش بلوغ در Agile شما، فرآیندهای سازمانی شما کارآمدتر خواهند شد.
ایجاد دستورالعمل ها: با ایجاد دستورالعمل ها از کار تیم خود حمایت کنید.
توانمندسازی: وقتی تیم های توانمند بتوانند کار خود را مدیریت کنند، کارمندان احساس قدرت می کنند.
تشویق همکاری: زمانی که همه بر سر ارزش ها و اهداف همسو باشند، همکاری بین اعضای تیم و بخش ها بهبود می یابد.
حفظ کارکنان بیشتر: زمانی که کارمندان از زمانی که با همکاران خود می گذرانند لذت می برند و احساس رضایت شغلی می کنند، مدت بیشتری در شغل خود باقی خواهند ماند.
روحیه بهبود یافته: وقتی تیم ها با موفقیت موارد کاری را برای رضایت مشتری تکمیل می کنند، روحیه تیم را تقویت می کند.
تعیین اهداف: پیروی از توصیه های ارزیابی چابک به تیم شما کمک می کند تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص کند.
پیگیری پیشرفت: با ردیابی پیشرفت تیم، می‌توانید دقیقاً بدانید که چگونه ترکیب روش‌های Agile تیم ها یا شرکت شما را تغییر می‌دهد.
با اجایلشو بیشترین بهره را از روش های چابکی می برید

با یک پلت فرم منعطف که برای مطابقت با نیازهای تیم شما طراحی شده است، به افراد خود قدرت می هید تا فراتر از آن عمل کنند و با تغییر نیازها سازگار شوند.

اجایل شو برنامه ریزی، ضبط، مدیریت و گزارش کار را از هر نقطه ای آسان می کند و به تیم شما کمک می کند موثرتر باشند و کارهای بیشتری انجام دهد. با گزارش‌های جمع‌آوری‌شده، داشبوردها، و گردش‌های کاری خودکار که برای ارتباط و مطلع نگه‌داشتن تیم‌تان ساخته شده‌اند، در مورد معیارهای کلیدی گزارش دهید و در زمان واقعی کار را مشاهده کنید.

 

 

 

 

مترجم و نویسنده: علی امینی

منبع


 

برنامه ریزی انتشار (Release Planning) در اسکرام چیست ؟

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید