اسپرینت پلنینگ مبتنی بر ظرفیت چیست ؟

 

Sprint planning

 

به طور کل چند راه برای برنامه ریزی اسپرینت در اسکرام وجود دارد که قصد داریم دو مورد از پرکاربرد ترین آنها را در اجایل شو به شما معرفی کنیم.

برنامه ریزی اسپرینت بر اساس سرعت
برنامه ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت
اسپرینت پلنینگ مبتنی بر سرعت تعیین می کند که تیم چقدر می تواند در هر اسپرینت کار انجام دهد. در هر اسپرینت، سرعت به عنوان تعداد استوری پوینت های تکمیل شده در هر اسپرینت محاسبه می شود. این مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی اسپرینت مبتنی بر سرعت است. در بخش بعدی مقاله در مورد این نوع برنامه ریزی اسپرینت بیشتر خواهیم آموخت.

 

اما  اسپرینت پلنینگ مبتنی بر ظرفیت یا تعهد چیست؟

برنامه‌ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت "Capacity-based sprint planning" ، که برنامه‌ریزی اسپرینت مبتنی بر تعهد"Commitment-based Sprint planning" نیز نامیده می‌شود، بر اساس ظرفیت"capacity" موجود تیم (بر حسب ساعت) برای اسپرینت"sprint" است و سعی می‌کند این ظرفیت را به طور موثر و بدون بارگذاری بیش از حد"overburdening"  و کمتر از میزان تعهد اعضای تیم پر کند. برنامه ریزی مبتنی بر ظرفیت به 3 دلیل اصلی که در ادامه توضیح داده شده است به عنوان روش بهتری برای برنامه ریزی اسپرینت محسوب می شود.

  1. ظرفیت تیم ها بسته به تعطیلات، مرخصی ها یا سایر تعهدات ممکن است از یک اسپرینتبا یک اسپرینت دیگر متفاوت باشد. بنابراین، هر سرعتی یک سرعت متوسط نیست.
  2. استوری پوینت ها"story points" و velocity (سرعت)  معیارهای مهمی در طول اسپرینت برای تخمین تاریخ انتشار هستند. بنابر این بر حسب تجربه مشخص شد که استوری پوینت ها برای برنامه‌ریزی جزئیات یک اسپرینت دو هفته‌ای دقیق است. اما اگر ساعت ها را در نظر بگیرید، به اندازه کافی جزئیات را در بر میگیرد و برای تخمین وظایف بسیار مفید تر هستند.
  3. در نهایت، در برنامه‌ریزی اسپرینت، داستان‌های کاربر"user stories" به تیم توسعه و مالک محصول اجازه می‌دهد تا هر داستان را با جزئیات در نظر بگیرند تا درک مشترکی از محصول نهایی ایجاد کنند.

 

در برنامه‌ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت، تیم با تخمین تقریبی وظایف موجود، درگیر پر کردن ظرفیت زمانی خود بر حسب زمان قابل صرف  می شود تا ظرفیت هر نفر برای اسپرینت پیش‌رو تکمیل شود، در چنین مواردی اعضا تیم یک یا چند مورد از ایتم های پروداکت بکلاگ را بر اساس اولویت های مالک محصول مشخص کرده و  به تحویل آن در یک زمان مشخص که معمولا آخر اسپرینت است  متعهد می‌شوند.

 

commitment

 

در حین برنامه ریزی یک اسپرینت مبتنی بر ظرفیت، بسیار مهم است که به تعهد تیم به عنوان تضمین نگاه نشود. در اینجا، تعهد می تواند به عنوان تعهد یک تیم برای انجام بهترین کار در نظر گرفته شود. در واقع، تیم ها می توانند در 80 درصد مواقع در بالاترین سطح خود عمل کنند. تعهد باید چیزی باشد که بتوان آن را جدی گرفت و در بیشتر مواقع باید از آن استفاده کرد. به این ترتیب، کسب و کارها اطمینان حاصل می کنند که در چه زمانی می توانند محصولات را تحویل دهند.

 

چه کسانی در اسپرینت پلنینگ مبتنی ظرفیت شرکت می کنند؟
یک جلسه برنامه ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت یا تعهد، شامل اسکرام مستر، مالک محصول و همه اعضای تیم توسعه است. مالک محصول، ایتم های پروداک بکلاگ با بالاترین اولویت را در جلسه ارائه می کند و آن موارد را به همراه تیم مورد بررسی قرار می دهند.

 

چگونه برنامه ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت انجام دهیم؟

تیم های اسکرام اغلب با چالش های تعهدات اسپرینت در طول برنامه ریزی اسپرینت مواجه می شوند. چالش ها معمولا شامل:

  • تیم می‌تواند یوزر استوری را در یک اسپرینت انجام دهد؟
  • چگونه از ظرفیت تیم مطلع شویم؟

چالش دوم بسیار مهم است زیرا برای تعهد به هدف اسپرینت، باید ظرفیت تیم فعلی را بدانید و ظرفیت را می توان بر اساس در دسترس بودن اعضای تیم در اسپرینت محاسبه کرد.

بیایید با یک مثال آن را درک کنیم:

تیمی متشکل از 6 نفر را در نظر بگیرید که 8 ساعت در روز به مدت 3 هفته (15 روز کاری) کار می کنند. سپس ظرفیت کل تیم را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

ظرفیت تیم = تعداد اعضای تیم * زمان بر حسب ساعت * روز
                              = 6*8*15
                             = 720 ساعت
اما این الگو یک ظرفیت کلی برای برنامه ریزی اسپرینت را محاسبه می کند که منجر می شود:

تیم با وظایف زیاد فرسوده شود
کاری می کند که تیم برای رسیدن به هدف نهایی عجله کند
مانع کیفیت خوب و منجر به تضعیف روحیه و عملکرد تیم می شود.

 

اما چگونه میشود در مورد ظرفیتی که تیم می تواند به آن متعهد شود تصمیم گیری کرد؟ و چگونه تیم می تواند رویدادهای اسپرینت پلنینگ را موثرتر کند؟ برای بدست آوردن ظرفیت واقعی می توان از ضریب تمرکز (F.F) استفاده کرد.

این ضریب تمرکز در محدوده 0.6 - 0.8 قرار دارد.

 

ضریب تمرکز"Focus Factor" چیست؟
مدیران پروژه به طور کلی برای اجرای یک پروژه 6-6.5 ساعت در روز برنامه ریزی می کنند. بنابراین، فاکتور تمرکز چیزی نیست جز توانایی تیم ها برای تمرکز روی اهداف اسپرینت بدون هیچ مانعی. وقتی ظرفیت کل را با فاکتور تمرکز ضرب کنید، می توانید «ظرفیت واقعی» را بدست آورید. به عنوان مثال. در نظر بگیرید، ضریب تمرکز 0.6 است، سپس ظرفیت واقعی تیم 720 * 0.6 = 432 ساعت خواهد بود.

این تیم می تواند از این 432 ساعت کار در اسپرینت فعلی استفاده کند. این تیم آتم های پروداکت بکلاگ را با بالاترین اولویت اعلام شده توسط مالک محصول انتخاب می کند و آن داستان ها"stories" را به وظایف"Tasks" تقسیم می کنند تا هر کار را برای هر ساعت تخمین بزنند. بنابراین، تیم داستان‌ها"stories" را تا زمانی که طول زمان از 432 ساعت تجاوز نکرده باشد (طبق این مثال) انتخاب می‌کنند و برای آن برنامه ریزی می کنند.

 

user story to task

 

با استفاده از ضریب تمرکز کمتر در صورتی که اعضای تیم  Sprint فعلی را با تمام موارد کاری (وظایف) به پایان رسانده باشند، می توانند وظایف بیشتری را در آن سرعت اضافه کنند. تیم ها می توانند این موضوع را به نسبت عملکرد گذشته بررسی کنند تا ضریب تمرکز را برای رسیدن به یک جریان پایدار بهتر محاسبه کنند. بالا رفتن از 0.8 می تواند خطرآفرین باشد و همچنین می تواند سرعت تیم ها را کاهش دهد.

در مورد سازمان های پر هرج و مرج، ضریب تمرکز معمولاً  در محدوده 0.6 یا کمتر باقی می مانند. سازمان های پر هرج و مرج هیچ ریتمی در کار نشان نمی دهند. چنین سازمان هایی نشان دهنده عواملی مانند جلسات برنامه ریزی نشده، استخدام نیروی انسانی برای مصاحبه، پیش فروش های ضروری محصولات، نداشتن ساعات کاری از پیش تعیین شده، شفافیت کم در آیتم های اسپرینت بکلاگ، ساختارهای تیمی به هم ریخته و غیره هستند.

توجه: توصیه می شود از Focus Factor کمتر (مثلا 0.6) استفاده کنید، اگر موارد پایین در رابطه با شما صدق می کند:

  • اگر تیم در ابتدا یک پروژه جدید است
  • اگر این تیم برای اولین بار اسکرام را پیاده سازی می کند
  • اگر این تیم در حوزه فناوری های جدید است

 

 

خروجی برنامه ریزی اسپرینت مبتنی بر ظرفیت چیست؟

Sprint Backlog خروجی جلسه برنامه ریزی Sprint مبتنی بر ظرفیت است. Sprint Backlog چیزی نیست جز فهرستی از ایتم های پروداکت بکلاگ"product backlog"  که تیم متعهد به ارائه آنها به اضافه لیستی از وظایف"Tasks" مورد نیاز برای تحویل"deliver" ایتم های اولویت بندی شده موجود در پروداکت بکلاگ است. همچنین، هر وظیفه در بک لاگ اسپرینت نیز معمولاً تخمین زده می شود.

 

 

همچنین اجایل شو شما را به مطالعه " اسپرینت پلنینگ مبتنی بر سرعت" دعوت می کند .

 

 

مترجم و نویسنده : علی امینی

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید