نمودار Burndown چیست؟

برندان چات

 

نمودارBurndown یا به ترجمه فارسی نمودار فرسودگی نمایانگر وضعیتی است که نشان می دهد چقدر به هدف اسپرینت نزدیک شده ایم درواقع برندان چارت روشی آسان و قابل درک برای به تصویر کشیدن کار های باقی مانده در اسپرینت می باشد، برندان چارت می تواند یکی از محبوب ترین متریک های ارائه گزارش به ذینفعان باشد.

 

 

نمودار فرسودگی اسپرینت چیست؟
نمودار برندان یک نمایش گرافیکی از ساعات تلاش تخمین زده شده برای یک دوره زمانی معین در طول یک اسپرینت است. رسم کل ساعت‌های تلاش باقی‌مانده برای هر کار ناقص در یک روز معین، بر روی یک نمودار، منجر به نمودار فرسودگی اسپرینت می‌شود که  برای نشان دادن پیشرفت کاربرد دارد،  یک نمونه burndown chart در تصویر زیر آورده شده است.

Burndown Chart

محور افقی اسپرینت برندان چارت نشان دهنده روزهای درون یک Sprint است، در حالی که محور عمودی نشان دهنده باقیمانده ساعت تلاش های تخمین زده شده است. نمودار باید هر روز آپدیت شود تا کل تلاش تخمینی باقی مانده در تمام کارهای تکمیل نشده را نشان دهد.

 

 

چرا از نمودار برندان استفاده می کنیم؟
در حقیقت برندان چارت کار تیمی را قابل مشاهده می کند. از آنجایی که تیم مسئول هدایت خود می باشد، مدیریت خود و سازماندهی خود برای دستیابی به موفقیت اهمیت قابل توجهی پیدا می کند، اسپرینت برندان چارت به اعضا تیم کمک می کند تا ببینند در کجای مسیر را طی کرده اند.

گاهی اوقات، تیم ممکن است نتواند مجموعه کاملی از وظایف مورد نیاز برای طراحی، ساخت، ادغام و آزمایش  پروداکت بکلاگ مورد نظر را مشخص کند. بنابراین، آنها می توانند وظایف جدید مربوط به ایتم های بک لاگ محصول مورد نظر را در هر زمان به بک لاگ اسپرینت اضافه کنند. به عنوان مثال، اگر در روز 3 تیم متوجه شد که تسک 6 وجود ندارد، می توان آن را اضافه کند. نیازی به اجتناب از اضافه کردن یک کار به بک لاگ اسپرینت نیست. همانطور که درک کار با انجام آن افزایش می یابد، تیم می تواند موارد عقب افتاده را تنظیم کند. این جایی است که نمودار فرسودگی اسپرینت به تصویر کشیده می شود که به تیم نشان می دهد کاری که باید انجام شود تا یک ایتم از بکلاگ محصول را که آنها قول داده بودند انجام می شود را انجام دهند.

به عبارت ساده، می‌توان گفت برندان چارت برای ردیابی میزان کار باقی‌مانده در بازه‌های اسپرینت، دیدن سرعت انجام تسک های تیم و پیش‌بینی زمان رسیدن تیم به اهداف اسپرینت مفید است.

 

 

چه کسانی در نمودار برندان اثرگذار هستند؟

توسعه دهندگان 
مالک محصول

اسکرام مستر


این تیم مسئول شفاف سازی «کار در حال انجام» برای ذینفعان است. مالک محصول تصمیم می گیرد که آیا طرح انتشار باید به روز شود یا پروژه طبق برنامه است. Scrum Master قوانین زیربنایی توسعه نرم افزار Agile را پشتیبانی می کند، آموزش می دهد و به افراد یادآوری می کند.

 

 

چه زمانی از برندان چارت استفاده می کنیم؟
اعضای تیم در طول اسپرینت از آن برای گزارشی جهت تخمین تلاش باقی مانده برای هر کار ناتمام استفاده می کند. زیرا، در هر روز در طول اسپرینت از زمانی که تسک ها روی آن کار شروع می شود تا به پایان برسند تعداد ساعات باقی مانده برای هر تسک کاهش می یابد. اگر کار هنوز شروع نشده باشد، اندازه کار ممکن است هر روز ثابت بماند تا زمانی که کار شروع شود. گاهی اوقات ممکن است حتی پس از شروع کار تیم روی آن، اندازه آن ثابت بماند یا روز به روز افزایش یابد، یا از آنجایی که هیچ کاری در روز اول انجام نشده است، یا کار روز قبل انجام شده است اما تلاش ارزیابی شده باقی مانده است.

 

 

نمودار برندان چه چیزی را نشان می دهد؟

- مجموع  ساعت تلاش های تخمین زده شده  در یک اسپرینت

این محاسبه کل کار بر حسب ساعت برای یوزر استوری ها و سایر موارد کاری است که تیم متعهد به آن است.

- مجموع تلاش باقی مانده در یک اسپرینت

این همان چیزی است که نمودار فرسودگی اسپرینت نشان می دهد و به همین دلیل است که این نمودار نام خود را به معنای ساده "نمودار فرسودگی تلاش" گرفته است. هر روز تیم مقداری تلاش خواهد کرد، بنابراین قطعاً هیچ تلاشی در آخرین روز دوی سرعت باقی نمی‌ماند.
- تعداد کل روزهای کاری در یک اسپرینت
نمودار نشان می دهد یک تیم تنها باید روزهای کاری را تخمین زده و به طور کامل روی آن کار کند. در واقع، این چیزی نیست جز مدت زمان اسپرینت شما
- تلاش ایده آل
این با ارزیابی میزان دقیق تلاش باقی مانده که باید توسط تیم در یک اسپرینت صرف شود، ترسیم می شود. همچنین به عنوان یک مرجع برای یک تیم عمل می کند و به همین دلیل است که ما آن را به عنوان یک خط بسیار مستقیم از بالای محور Y تا محور X می بینیم.
- تلاش واقعی
خط تلاش واقعی تلاش باقی مانده را نشان می دهد. این خط هر روز نسبت به روز دیگر و از هر تیم به تیمی دیگر متفاوت است زیرا کاملاً به تلاشی که هر روز باقی می ماند متکی است. به عنوان مثال، اگر پس از شروع اسپرینت آیتم های بیشتری اضافه شوند، به عنوان یک روند صعودی ظاهر می شود.

 

 

چطور برندان چارت  را بخوانیم؟
تیم کار را برای تمام تسک هایی که در شروع یک iteration انجام داده است، ارزیابی می کند. هر زمان که می‌توانیم یک خط روند را بسته به داده‌های تاریخی ارزیابی کنیم و از آن خط روند استفاده کنیم تا بررسی کنیم که آیا دامنه و سرعت فعلی ثابت است یا خیر.

 Sprint Burndown chart with trend lines

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، سه خط فرسودگی که روی هم قرار گرفته اند، موقعیت های متمایز را نشان می دهند.

اگر خط روند، محور افقی را نزدیک به پایان مدت اسپرینت قطع کند، می‌توان نتیجه گرفت که همه وظایف را «به موقع» انجام داده‌ایم.
اگر به سمت چپ پایین بیاید، می‌توانیم نتیجه بگیریم که وظایف را «به‌موقع» تمام کرده‌ایم و احتمالاً باید بررسی کنیم که آیا می‌توانیم کار اضافی را به صورت ایمن انجام دهیم.
اگر از سمت راست پایین آمد، به این معنی است که ما در اتمام کار "تأخیر" کرده ایم، یا به این دلیل که کار زیادی انجام داده ایم یا با سرعت مورد انتظار ادامه نمی دهیم. در این مرحله، ما باید ارزیابی کنیم تا بفهمیم چه چیزی پشت پرده این داده ها وجود دارد و چه چیزی اشتباه رخ داده است.
با تخمین خطوط روند، داده هایی را به دست می آوریم که به ما نشان می دهد چگونه جریان را در داخل اسپرینت مدیریت می کنیم. این نمودار همچنین به ارزیابی موارد زیر کمک می کند:

چقدر تیم برنامه ریزی خوبی دارد؟
عملکرد این تیم در برابر استوری های برنامه ریزی شده در اسپرینت چقدر موثر است؟
آیا تیم خود سازماندهی شده است و بصورت متحد کار می کند؟
این تیم چه اصلاحاتی می تواند انجام دهد؟

 

 

مزایای استفاده از برندان چارت چیست ؟
برنامه ریزی و پیگیری کامل
تیم «تلاش تخمین زده شده» و «تلاش باقی مانده» را به روز می کند، و همچنین با استفاده از ابزار فرسودگی، تجزیه و تحلیل وظایف را انجام می دهد، که مزیت بزرگ استفاده از آن است.
کاهش خطر
این نمودار فیدبکی را در مورد برنامه و تلاش روزانه ارائه می دهد، بنابراین خطرات را کاهش می دهد و به جای اینکه تا پایان منتظر بمانیم، در صورت بروز مشکل، فوراً به تیم هشدار می دهیم.
ارتباط موثر
نمودار فرسودگی اسپرینت هر روز پیشرفت  پروژه را نشان میدهد. در صورتی که قادر به دسترسی به ابزار آنلاین نباشیم، می توان آن را به صورت فیزیکی با استفاده از کاغذ نمودار/تخته سفید برای ارتباط بهتر نشان داد.

 

 

اشتباهات رایجی که مردم در استفاده از نمودارهای Burndown مرتکب می شوند
طرح اشتباه "تلاش صرف شده" و "تلاش باقی مانده" که منجر به گزارش نادرست می شود و بنابراین مردم گیج می شوند.
فراموشی به روز رسانی زمان باقی مانده برای وظایف که منجر به داده های نامعتبر می شود.
انتخاب کارهای بیش از حد بزرگ از آنچه که می توان انجام داد و در نتیجه مشکلاتی که در ردیابی پیشرفت پروژه مواجه می شویم.

 

 

نتیجه نمودار برندان  چیست؟
به طور کلی، نمودار فرسودگی اسپرینت به اعضای تیم در سطح فردی انگیزه و چشم‌انداز خوبی برای فعالیت‌های تصمیم‌گیری و ردیابی وظایف ارائه می‌دهد و تیم را قادر می‌سازد تا موانع را زودتر شناسایی کند.

 

 

 

مترجم و نویسنده: علی امینی

 


مطالب پیشنهادی

Sprint چیست؟

نمودار Burn-up چیست؟

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید