Planning Poker | پلنینگ پوکر چیست ؟

 

Planning Poker | پلنینگ پوکر روشی جالب و سرگرم کننده برای اندازه گیری و تخمین PBI (Product Backlog item) ها می باشد.

 

درواقع Planning Poker یک تکنیک جهت برنامه ریزی و تخمین در اسکرام است. این یک تکنیک مبتنی بر جمع است که برای تخمین ایتم های بکلاگ توسط تیم های Agile در سراسر جهان توسط برخی تیم ها استفاده می شود.پوکر پلنینگ با بکار گیری استوری پوینت، برای تخمین اندازه ایده آل تسک ها یا یوزر استوری ها انجام می شود. برای تخمین بک لاگ محصول، یک کاربر یا مالک محصول یوزر استوری ها  یا فیچر های مدنظر محصول را برای توسعه دهندگان می خواند.

 

planning poker

 

پلنینگ پوکر اولین بار توسط جیمز گرنینگ ( در سال 2002) مطرح شد و سپس توسط مایک کوهن (در سال 2006) رایج شد. برنامه ریزی پوکر بر اساس چند جنبه مهم زیر است.

 

planing poker

 

تکنیک برنامه ریزی اسپرینت به سبک پوکر روشی برای  تخمین میزان تلاش است. در این فعالیت، کارشناسان در مورد ایتم های بکلاگ (PBIs) بحث و گفتگو می کنند تا فرضیات خود را آشکار کنند، در واقع این گفتگو کمک می کند درک مشترکی از کارهایی که باید انجام دهند به دست می آورند و اندازه PBI را تعیین می کنند. برنامه‌ریزی پوکر، کمک می کند تخمین‌هایی نسبی با گروه‌بندی آیتم‌های با اندازه مشابه تولید کند.

 

مقیاس تخمین چیست؟

مقیاس تخمین، دنباله ای از اعداد است که کمک می کند تخمین ها با مقیاس قابل توجه درنظر گرفته شود. به طور کلی، یک تیم از همه اعداد موجود استفاده نمی کنند زیرا همه اعداد دقت کافی برای فهم ابعاد مسئله را برای ما ایجاد نمی کند. در عوض، یک تیم از مقیاسی و دنباله های خاصی استفاده می‌کند تا تخمین ها ملموس باشند.

 

مایک کوهن یک مقیاس را بر اساس دنباله فیبوناچی پیشنهاد کرده است: 1، 2، 3، 5، 8، 13، 20، 40، و 100. این مقیاس بیشترین استفاده را در سازمان های چابک دارد. برخی از تیم ها از مقیاسی استفاده می کنند که بر اساس توان های 2: 1، 2، 4، 8، 16، 32، . . پیش می رود.

 

تیم ها PBI های هم اندازه را با هم گروه بندی می کنند و در حین استفاده از این نوع مقیاس، تعداد یکسانی به آنها اختصاص می دهند. برای نشان دادن این مفهوم، یک مامور پست در دفتر پست را در نظر بگیرید. کارمندان اداره پست، نامه ها را بر اساس منطقه‌ های مشابه در فایل های مربوط به آن منطقه (از ناحیه نزدیک به دور) گروه‌بندی می‌کند تا روند تحویل نامه ها را تسهیل کند.

به طور مشابه، اعضای تیم یا (estimators) در مورد PBI ها بحث می کنند و از مالک محصول سؤال می پرسند. هنگامی که همه ویژگی ها به طور کامل مورد بحث قرار گرفت، یکی از اعضا تیم توسعه که در حال تخمین است یک کارت را که یکی از اعداد فیبوناچی روی آن حک شده است را برای نشان دادن تخمین خود به اعضای تیم نشان می دهد. در همان زمان، دیگر اعضا تیم هم کارت‌های مورد نظر خود را برای اعلام نظر خود به دیگران نشان می دهند. اگر همه اعضا تیم که کار تخمین را پیش گرفته اند استوری پوینت یکسانی را انتخاب کنند، بدون شک یک تخمین نهایی برای آن استوری یا تسک در نظر گرفته خواهد شد. در غیر این صورت، اعضای تیم در مورد تخمین های خود بحث می کنند تا به نتیجه مشخص برسند.

اعضا تیم باید دلایل استوری پوینت های بالا و پایین خود را باهم به اشتراک بگذارند. پس از بحث، هر یک از اعضای تیم دوباره یک کارت تخمین را انتخاب می‌کنند و همه کارت‌ها دوباره برای یکدیگر آشکار می‌شود. این روند تا زمانی ادامه می یابد که تیم به اجماع برسند، درغیر اینصورت برنامه ریزی یک آیتم خاص باید تا کسب اطلاعات کافی به تعویق بیفتد.

 

 

چه زمانی باید پلنینگ پوکر برگزار کنیم؟

بسیاری از تیم ها بلافاصله پس از تشکیل یک بک لاگ اولیه، پلنینگ پوکر را برگزار می کنند. این جلسه برای ایجاد تخمین های اولیه در اندازه پروژه مفید خواهد بود.

تیم‌ها فعالیت پلنینگ پوکر را برای انجام جلسات تخمین و برنامه‌ریزی Agile یک بار در هر تکرار"iteration" را بسیار کاربردی می‌دانند.

 

چرا از پلنینگ پوکر استفاده می کنیم؟

برنامه ریزی به روش پوکر برای فرار از تأثیرپذیری سایر شرکت کنندگان از یک دیگر استفاده می شود به اصطلاح به این تاثیرپذیری "بایاس شدن ذهن" هم گفته می شود . اگر یک عدد گفته شود، می تواند به عنوان یک توصیه در نظر گرفته شود و بر تخمین سایر اعضای تیم تأثیر بگذارد. همچنین، برنامه ریزی پوکر افراد را وادار می کند که آزادانه فکر کنند و شماره های خود را به طور همزمان پیشنهاد دهند. این فعالیت زمانی انجام می شود که همه اعضای تیم کارت خود را به طور همزمان فاش کنند.

 

چه کسانی در پلنینگ پوکر شرکت می کنند؟

معمولا اسکرام مستر، مالک محصول و تیم توسعه در فعالیت برنامه ریزی پوکر شرکت می کنند. در این جلسه تنها تیم توسعه است که یوزر استوری ها یا تسک ها راتخمین می زنند.

 

چطور پلنینگ پوکر برگزار می شود ؟

  • در طول فعالیت مالک محصول ایتم های بکلاگ محصول را برای تیم توسعه توضیح می دهد و جزئیات آنرا شفاف می کند.
  • اسکرام مستر مربیگری می کند و به تیم در انجام بهتر فعالیت کمک می کند. همچنین، SM دائماً افرادی را جستجو می‌کند که با زبان بدن یا سکوتشان، به نظر مخالف هستند و به آنها کمک می‌کند تا بهتر درگیر موضوع شوند.
  • تیم توسعه تخمین ها را به صورت مشترک انجام می دهد. به هر یک از اعضای تیم توسعه مجموعه ای از کارت های مخصوص پلنینگ پوکر مانند شکل زیر داده می شود.

 

planning poker cards

 

در ادامه توضیحاتی در رابطه با مفهوم اعداد روی کارت های پوکر آورده شده است:

 

 

0 به این معنی است که یک کار قبلاً انجام شده است و آن را تجربه کرده ایم و با پیچیدگی های آن کاملا آشناییم.
0.5 یا 1/2 یعنی کار بسیار کوچکی است.
1 تا 5 کارهای نسبتا کوچکی هستند.
8 و 13 وظایف متوسطی هستند. 13 را می توان به عنوان حداکثر پیچیدگی برای کاری انتخاب کرد که هنوز می تواند در یک اسپرینت کامل انجام شود.
20 و 40 برای یک اسپرینت معمولا 2 الی 3 هفته خیلی بزرگ است و باید برای راندهای بعدی کوچکتر شوند.
100 به معنی یک کار بسیار بزرگ مانند یک اپیک"epic" است که در این مرحله و بدون جزئیات بیشتر نمی توان آن را تخمین زد.

علاوه بر یازده کارت، سه کارت ویژه دیگر نیز وجود دارد:

کارتی با فنجان قهوه برای پیشنهاد استراحت است.
کارتی با علامت سوال نیز زمانی استفاده می شود که شرکت کننده نامطمئن است، می خواهد یوزر استوری قبل از تخمین بیشتر روشن شود یا نمی خواهد یا نمی تواند تخمینی بدهد.

کارت (∞) infinity یا بی نهایت نیز به  این معنی است که هیچ ایده ای درباره آن ندارند ! 

 

 

قوانین برنامه ریزی به سبک پلنینگ پوکر:

  1. PO یک PBI را انتخاب می کند که باید تخمین زده شود و آن را برای تیم تشریح می کند.
  2. اعضای تیم توسعه بحثی را در مورد ایتم انتخاب شده راه می اندازند و سؤالات مربوطه را از PO می پرسند.
  3. PO به سوالات پاسخ می دهد.
  4. هر یک از اعضای تیم به طور مخفیانه یک کارت برای نشان دادن برآورد خود برمی دارد.
  5. هنگامی که تمام تخمین ها انجام شد، کارت ها در معرض همه اعضای تیم به نمایش گذاشته می شود.
  6. اگر همه کارت یکسانی را انتخاب کنند، اجماع می شود و این عدد به تخمین PBI تبدیل می شود.
  7. اگر تخمین ها برابر نباشند، تیم توسعه برای رسیدن به یک توجیه مشترک بحث می کنند. یا در غیر این صورت، از توسعه دهندگانی که استوری پوینت های  بالا و پایین داده اند خواسته می شود تا تخمین های خود را توضیح دهند و دلیل بیاورند که چرا آن ایتم بخصوص پیچیده یا ساده است .
  8. پس از بحث و توافق بر سر یک استوری پوینت مشخص، آنها به مرحله 4 برمی گردند و تا رسیدن به اجماع گفتگو می کنند.

 

 

آیا پلنینگ پوکر در دنیای چابک مزایایی به همراه دارد؟
برنامه ریزی به سبک پوکر نقش عمده ای در همکاری ایفا می کند. این فعالیت، اعضای مختلف تیم را گرد هم می آورد تا به اجماع بر سر برآورد دقیقی از آنچه که هر فرد به تنهایی قادر به ساخت آن باشد، برسند.
این فعالیت افراد را برمی‌انگیزد تا درباره ایتم های بکلاگ محصول (PBIs) فکر کنند و ایده‌های ارزشمندی برای رسیدن به اجماع ارائه دهند. Planning Poker بحث در مورد اقلام عقب مانده محصول (PBIs) را تسهیل می کند.
از آنجایی که فعالیت پوکر برنامه ریزی مبتنی بر بحث است، درک بهتری ارائه می دهد، سوالات را حل می کند زیرا اعضای تیم ورودی های خود را در مورد Product Backlog Items را  به اشتراک می گذارند. 

 

 


   فروش کارت های پلنینگ پوکر

 

خرید کارت های پلنینگ پوکر

 

جهت خرید کارت های پلنینگ پوکر به ID تلگرام زیر پیام دهید:

 https://t.me/agilesho

 

 


اجایل شو مطالعه مطالب مرتبط زیر را نیز به شما توصیه می کند:

اسپرینت پلنینگ مبتنی بر سرعت چیست ؟

اسپرینت پلنینگ مبتنی بر ظرفیت چیست ؟

برنامه ریزی انتشار (Release Planning) در اسکرام چیست ؟

 

 

مترجم و نویسنده: علی امینی

منبع 

 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید