برنامه ریزی انتشار (Release Planning) در اسکرام چیست ؟

اجایل‌شو | ریلیز پلنینگ

 

در اجایل‌شو به شما خواهیم گفت: برنامه‌ریزی انتشار(Release Planning) به این معناست که تصمیم‌هایی در مورد حجم کار، زمان، و بودجه بندی برای تحویل‌های مرحله به مرحله گرفته می‌شود. در واقع، این مربوط به "برنامه‌ریزی سطح بالا" برای چندین دوره کوتاه مدت (از سه تا دوازده بار انجام کار) است. بیشتر مواقع، انجام برنامه‌ریزی اولیه انتشار پس از برنامه‌ریزی محصول و قبل از شروع اولین دوره کاری مرتبط با انتشار، منطقی و ضروری است.

در این مرحله، شما می‌توانید یک برنامه اولیه برای انتشار ایجاد کنید که تعادلی بین حجم کار قابل انجام در انتشار و زمان تحویل انتشار نشان دهد. می‌توانید تعداد کافی از موارد backlog محصول را ایجاد و تخمین بزنید تا ایده‌ای از زمان تحویل یک مجموعه ثابت از ویژگی‌های مورد نظر بدست آورید.

 

releas planing | Agilesho.ir

 

برای تجسم بهتر انتشار، می‌توانید یک خط انتشار(Releas Line) از میان بک لاگ محصول بکشید. تصویر بالا یک خط انتشار را نشان می دهد که بین ایتم های بک لاگ محصول کشیده شده است. همه موارد زیر یک خط برای انتشار برنامه ریزی نشده اند، در حالی که همه موارد بالای یک خط برای انتشار برنامه ریزی شده اند. این خط انتشار می تواند در بک لاگ محصول بالا و پایین حرکت کند، زیرا شما اطلاعات عمیقی از محصول دریافت می کنید.

اکنون با وجود ریلیز پلن، می توانید به راحتی نقشه راه محصول را با بک لاگ محصول مرتبط کنید. این یک مشخصات دقیق از مطالب ارائه می دهد. نقشه راه محصول روش افزایشی برای ساخت یک محصول و ارائه به موقع همراه با برخی از عوامل حیاتی است که در هر انتشار کمک می کند، توصیف بهتری از فرایند توسعه داشته باشیم. نقشه راه محصول هنگام توسعه هر محصولی که بیش از یک نسخه دارد بسیار مفید خواهد بود.

 

اعضا شرکت کننده در برنامه ریزی انتشار

برنامه ریزی انتشار شامل تیم کامل اسکرام و سهامداران و ذینفعان است. در برخی موارد، مشارکت همه این افراد برای حفظ تعادل مناسب بین ارزش و کیفیت ضروری است.

 

زمان و هدف برنامه ریزی انتشار

جلسه برنامه ریزی انتشار (Release Planning) به طور مکرر در طول هر فعالیت اسپرینت اتفاق می افتد. به طور منطقی، برنامه ریزی انتشار اولیه از برنامه ریزی در سطح محصول پیروی می کند. هدف برنامه ریزی محصول، برنامه ریزی برای محصول نهایی است.

هدف از برنامه ریزی انتشار (Release Planning) ، کشف گام منطقی بعدی در دستیابی به هدف محصول است. بسیاری از سازمان‌هایی که اسکرام را اجرا می‌کنند، از طریق برنامه‌ریزی انتشار اولیه، یک طرح انتشار مقدماتی ایجاد می‌کنند. معمولا برنامه ریزی انتشار اولیه یک الی 2 روز طول می کشد. این زمان ممکن است بر اساس اندازه انتشار و آشنایی اعضای تیم با مفاهیمی که ایجاد می شود متفاوت باشد.

 

برنامه ریزی انتشار چگونه کار می کند؟

 

برنامه ریزی انتشار به عنوان برنامه ریزی بلند مدت اطلاق می شود. این امکان را برای پاسخ به سوالات زیر فراهم می کند:

کی کارمون تموم میشه؟
هزینه این کار چقدر خواهد بود؟
کدام ویژگی ها را می توانیم تا پایان سال داشته باشیم؟
برنامه ریزی انتشار شامل تعادل بین ارزش مشتری و کیفیت کامل محصول در برابر محدودیت هایی مانند محدوده(Scope)، بودجه(Budget) و زمان(Time) است.

 

  1. Scope (دامنه): مربوط به حجم کلی از ویژگی‌ها و کارهایی است که در یک انتشار یا پروژه مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، چه کارهایی در یک دوره زمانی مشخص انجام می‌شود؟

  2. Budget (بودجه): مرتبط با میزان هزینه‌های مالی که برای انجام پروژه یا انتشار مشخص شده است. سوالاتی مانند چقدر هزینه خواهد برد؟ چقدر منابع مالی برای این پروژه در نظر گرفته شده است؟

  3. Time (زمان): مربوط به مدت زمانی است که برای اتمام پروژه یا انتشار در نظر گرفته شده است. سوالاتی مانند کی پروژه به پایان می‌رسد؟ چقدر زمان برای تحویل ویژگی‌ها در نظر گرفته شده است؟

 

در برنامه‌ریزی انتشار، تلاش می‌شود تا تعادلی میان ارزش مشتری و کیفیت کل محصول در مقایسه با محدودیت‌هایی همچون دامنه، بودجه و زمان حاصل شود. به عبارت دیگر، تصمیم‌گیری در مورد اینکه چقدر کار انجام داده شود (دامنه)، چقدر هزینه صرف شود (بودجه)، و تا چه زمانی (زمان)، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هر سازمانی که Agile را پیاده‌سازی می‌کند باید آهنگ خود را در طول انتشار محصول تعیین کند. برخی از سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند هر اسپرینت را آزاد کنند، در حالی که برخی دیگر اسپرینت‌های متعدد را در یک نسخه ترکیب می‌کنند و برخی دیگر بلافاصله پس از تکمیل هر ویژگی منتشر می‌شوند، این عمل استقرار مداوم (continuous deployment) یا تحویل مداوم (continuous delivery) نامیده می‌شود. بیایید آهنگ های مختلف انتشار را درک کنیم، که از چندین اسپرینت تشکیل شده است، در هر اسپرینت اتفاق می افتد و چندین بار در هر اسپرینت رخ می دهد.

 

ریلیز پلن

اجازه دهید روند برنامه ریزی انتشار را در زیر مشاهده کنیم.

ورودی های برنامه ریزی انتشار عبارتند از:

  • خروجی از برنامه ریزی محصول (چشم انداز محصول، عقب ماندگی محصول در سطح بالا و نقشه راه محصول)
  • سرعت تیم یا تیم ها

 

اجایل شو

 

در برنامه‌ریزی انتشار، یک فعالیت شامل تأیید محدودیت‌هایی مانند محدوده، تاریخ و بودجه در طول عرضه و ارزیابی این محدودیت‌ها برای بررسی اینکه آیا تغییراتی لازم است، با توجه به گذشت زمان و آنچه در حال حاضر در مورد محصول و انتشار آن فکر می‌کنیم، می‌شود. . یکی دیگر از فعالیت‌های برنامه‌ریزی انتشار، مرتب سازی و نظافت بک لاگ محصول "grooming" (پالایش بک لاگ محصول "product backlog refinement") است. این موارد شامل ایجاد، برآورد و اولویت بندی اقلام عقب مانده محصول است.
این فعالیت ها می توانند در مقاطع زمانی مختلف اتفاق بیفتند، مانند موارد زیر:

  • قبل از برنامه ریزی انتشار اولیه، اما پس از برنامه ریزی محصول
  • به عنوان بخشی از فعالیت برنامه ریزی انتشار اولیه
  • در طول هر اسپرینت

هر نسخه باید دارای مجموعه بسیار مشخصی از حداقل ویژگی های قابل آزادسازی (MRF) باشد.

 

خروجی فرآیند برنامه ریزی انتشار:

نتیجه برنامه ریزی انتشار، طرح انتشار(release plan) است. طرح انتشار سطحی از دقت را نشان می‌دهدمبنی بر اینکه چه زمانی محصول را به پایان می‌رسانیم، چه ویژگی‌هایی را در پایان به دست خواهیم آورد و هزینه آن چقدر خواهد بود. همچنین، طرح انتشار، MRF های مورد نظر را برای انتشار ارتباط برقرار می کند.

 

 

ترجمه: علی امینی

 


اجایل‌شو شما را به مطالعه مطلب زیر دعوت می کند:

معرفی 16 کتاب آموزشی اسکرام

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید