Scrum of Scrums چیست ؟

 

اسکرام آف  اسکرامز چیست؟
Scrum of Scrums تکنیکی است برای مقیاس‌پذیری اسکرام تا گروه‌های  بالاتر از دوازده نفر بتوانند کنار هم کار کنند، معمولا توسعه دهندگان در گروه‌هایی به تیم‌های چابک 5 تا 10 نفره تقسیم می‌شوند. هر دیلی در هر تیم شامل یک عضو تعیین شده به عنوان سفیر"ambassador" می باشد تا در یک جلسه روزانه دیگر با سفیران تیم های دیگر شرکت کند که اسکرام آف اسکرام نامیده می شود.

 

اسکرام آف اسکرام

 

تاریخچه
Scrum of Scrums برای اولین بار توسط IDX Systems که اکنون با نام GE Healthcare شناخته می شود ابداع شد. جف ساترلند (توسعه svp) و کن شوابر (مشاور) هر دو این فریمورک را به عنوان تکنیکی برای مقیاس‌بندی تیم‌های اسکرامی منحصر به فرد در سطح سازمانی در هشت واحد تجاری که هر کدام دارای چندین خط تولید هستند اجرا کردند.

هر لاین محصول Scrum of Scrums مخصوص به خود را دارد، برخی از پروداکت ها نیز دارای Scrum of Scrums های متعدد با سطح بالاتری هستند، تمام محصولات باید به بازار تحویل داده شوند که معمولا چرخه انتشار سه ماهه یا کمتر دارند که هر شش ماه یکبار به طور کامل ادغام"integrated"  شده سپس ارتقا یافته"upgraded" و در نهایت مستقر"deployed" می شوند.

Scrum of Scrums در طول مدتی که ساترلند CTO بود (2000-2008)، به منظور پشتیبانی از انتشارات چندگانه سازمانی برای سیستم‌های بیمارستانی و شرکای (GE and Cerner) مورد استفاده قرار گرفت.

جلسه اسکرام آو اسکرامز هر روز حدود 15 دقیقه بود:

  1. برای کاهش موانع برای هر گونه رهاسازی در طول اسپرینت
  2. یک گزارش در سطح تیم را بشنوید که به سوالات اسکرام روزانه پاسخ می دهد

 

دیاگرام Scrum of Scrums

Scrum of Scrums

 

 

تعریف اسکرام آو اسکرامز
به گفته جف ساترلند، تعریف Scrum of Scrums به شرح زیر است:

تعریف اسکرام آف اسکرام

 

در واقع Scrum of Scrums  یک رویکرد برای هماهنگی بین تیم های متعدد در اسکرام می باشد، که اسکرام آف اسکرام یا SOS نامیده می شود. این فریمورک شامل تیم های مختلفی می شود تا کار بین تیمی خود را هماهنگ کنند. تیمی که با SOS درگیر است از اعضای فردی تیم های توسعه مختلف تشکیل شده است. این تیم توسعه است که تصمیم می گیرد چه کسی باید به Scrum of Scrums اساین شود، فرد باید دارای مهارت های نرم بالا مانند سخنرانی و رهبری باشد تا مشکلات وابسته بین تیمی را حل کند. فردی که نماینده یک تیم در طول SOS است می تواند در طول زمان تغییر کند و می تواند با فرد دیگری جایگزین شود او باید بهترین نماینده برای تیم باشد و بتواند مشکل را در آن مقطع زمانی حل کند.

 

در برخی موارد، تیم‌ها تنها دو عضو را به SoS می‌فرستند یک فرد از تیم توسعه و دیگری شخص اسکرام مستر، این کار برای این است که اجازه ندهد تعداد شرکت‌کنندگان بیش از حد زیاد شود. منطقی است حتی اگر اسکرام مستر در سطح اسکرام آف اسکرامز شرکت کند.

 

روش‌های زیادی برای اجرای اسکرام آو اسکرام‌ وجود دارد، اما تیم ها باید در مورد رویکردی که مناسب ترین و بهترین عملکرد به ارمغان می آورد تصمیم بگیرند. SoS هر روز انجام نمی شود، اما گاهی اوقات هفته ای یک بار یا هر زمان که نیاز باشد برگزار می شود. شرکت کنندگان در اسکرام اف اسکرام به سوالاتی مشابه سوالاتی که در دیلی اسکرام به آنها پاسخ داده شده است پاسخ می دهند:

  1.   تیم من از آخرین دیدار ما تا کنون چه کارهایی را انجام داده است که می تواند تیم های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد؟
  2.   تیم من قبل از ملاقات مجدد چه کاری انجام خواهد داد که می تواند تیم های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد؟
  3.   تیم من با چه مشکلی مواجه است که می تواند از تیم دیگری برای حل آن کمک بگیرد؟

و درنهایت در رابطه با اینکه هر تیم چقدر به هدف اسپرینت خود و هدف مشترک اسکرام اف اسکرام نزدیک شده اند صحبت می کنند.

 

یک دیلی 15 دقیقه ای در سطح  اسکرام آف اسکرام  معمولا کافی است، درست مانند دیلی اسکرام.

اما یک رویکرد جایگزین به گسترش SoS فراتر از تایم باکس 15 دقیقه ای کمک می کند، شرکت کنندگان ممکن است هر SOS را با یک تایم باکس 15 دقیقه ای برای پاسخ دادن به سه سوال آغاز کنند، SOS از آن فعالیت 15 دقیقه ای فراتر وی روند اما ادامه دادن آن می تواند کمک کننده باشد، این موضوع فرصت بیشتری را برای افراد فراهم می کند تا تیمی برای حل مسائل پیش آمده راهکار پیدا کند.

 

 

هدف ازScrum of Scrum چیست؟
اسکرام آف اسکرامز یک روش همگام سازی متقابل تیمی است که در جلسات ایستاده روزانه که چندین تیم درگیر هستند استفاده می شود، انگیزه اصلی اسکرام اسکرام پشتیبانی از تیم های چابک به منظور افزایش بهره وری تیم است، همچنین به همکاری و هماهنگی کارها بین سایر تیم ها کمک می کند.

اسکرام آو اسکرام نیز نقش خود را در حل مسئله و تصمیم گیری ایفا می کند. به عنوان مثال، فرض کنید اگر تیمی با مالکیت موثر محصول"effective product ownership"  و اولویت‌بندی کار مشکلی داشته باشد، تمام راه‌حل‌های ممکن مورد بحث قرار می‌گیرد. هدف کلی این است که تیم ها جریان داشته باشند و محصولات قابل تحویل کلی در مسیر پیشرفت باشند.

 

 

فرکانس جلسات اسکرام آف اسکرام چقدر باید باشد؟
فرکانس اسکرام آف اسکرام  اساساً توسط تیم تعیین می شود. کن شوابر پیشنهاد می کند که جلسات باید هر روز برگزار شوند، درست مانند استندآپ روزانه یا اسکرام روزانه. او همچنین پیشنهاد می‌کند که زمان جلسات بیش از 15 دقیقه نباشد. ترجیح او این است که جلسات بالقوه طولانی تری را کمتر برگزار کند. کن شوابر دریافت که دو یا سه بار در هفته اغلب کافی است. او یک برنامه سه شنبه-پنجشنبه یا دوشنبه-چهارشنبه را مناسب می دانست.

 

چه کسانی در جلسات سطح اسکرام آو اسکرام شرکت می کنند ؟

اسکرام اف اسکرام

افرادی که در اسکرام  آف اسکرام شرکت می کنند از پیش تعیین شده نیست وکاملا بستگی به موضوع دارد، تیم ها می توانند متخصص بفرستند. تعداد نفراتی که تیم ها به این جلسه می فرستند نیز تعیین نشده است. حتی ممکن است بیش از نه نفر باشند. بگذارید ببینیم حضور چه کسانی در جلسات مهم تر است.

Scrum of Scrum Master شرکت می کند که می تواند مربی چابک "agile coach" هم باشد.
مالک محصول"Product owner " که کار را در تمام تیم و نمایندگان هر تیم، مدیریت می کند.
تیم یا گروهی که مسئولیت یک محصول تحویلی را به عنوان بخشی از طرح انتشار به عهده دارند، باید در اسکرام اسکرامز شرکت کنند
دیگران اغلب در Scrum of Scrums به عنوان وسیله ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات با تیم های دیگر شرکت می کنند، این افراد فقط گوش می دهند و اطلاعات را جمع آوری می کنند.

 

چه زمانی باید به سمت Scrum of Scrum برویم؟
جلسات اسکرام اسکرام اساساً برای حمایت از تیم های چابک، همکاری و هماهنگی کار آنها با سایر تیم ها انجام می شود.

هر زمان که اعضای تیم شما افزایشپیدا کرد به نحوی که از حالت استاندارد اسکرام خارج شدید و مدیریت تسک ها غیر قابل کنترول شد می توانید از این فریم ورک استفاده کنید.

همچنین برای تیم هایی که هم زمان بر روی بخش های مختلفی از یک محصول مرتبط  کار می کنند، اسکرام آو اسکرام میتواند راهکار مناسبی برای مدیریت پروژه باشد.

 

 

نتیجه اسکرام  آف اسکرامز چیست؟
جلسه Scrum of Scrum تصویر واضحی از  مسیری که تیم به سمت یک هدف نهایی در حال حرکت است را ارائه می دهد و به تیم اجازه میدهد برنامه شفافی برای خود داشته باشند و اعضا تیم می توانند موانع احتمالی را که در دستیابی به هدف اسپرینت از بین می برد را شناسایی کنند.

پس از اتمام جلسه، تیم می تواند با جزئیات بیشتری روی موانع کار کند و راه حل ها و نتایج نهایی را در بهره وری بهتر و محیطی سالم در سراسر پروژه کشف کند.

 

 

 

مترجم و نویسنده علی امینی


مطالب مرتبط پیشنهادی

اسکرام چیست ؟

معرفی اسکرام

چگونه تیم ها را از نظر چابکی بالغ کنیم ؟

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید