تخمین چابک | Agile Estimation

امروزه «چابک» موضوعی پرشور در بسیاری از بحث‌های توسعه نرم‌افزار است. سوالات زیادی پیرامون Agile وجود دارد، همه درباره آن را می‌پرسند و همه سعی می‌کنند چابک باشند. اما در عین حال، سوء تفاهم و سردرگمی زیادی در مورد عملکرد آن وجود دارد، به خصوص در مورد تخمین.

 

Agile Estimation

 

قبل از همه اینها بیاید بپرسیم چرا تخمین چابک لازم است؟

تخمین چابک"Agile Estimation" نقش اساسی در برنامه ریزی و مدیریت توسعه یک محصول ایفا می کند و به همین ترتیب وقتی به سؤالاتی مانند «چند ویژگی"features" تکمیل می شود؟»، «چه زمانی انجام می شود؟»  و "این کار چقدر هزینه دارد؟" بوجود می آید برای پاسخ به این سؤالات با استفاده از اسکرام، باید اندازه چیزی را که می‌سازیم تخمین بزنیم و نرخ سرعتی را که می‌توانیم کار را انجام دهیم اندازه‌گیری کنیم. با داشتن این اطلاعات، می توانیم مدت زمان احتمالی توسعه محصول و هزینه ها را با تقسیم اندازه تخمینی مجموعه ای از ویژگی ها بر سرعت تیم بدست آوریم.

اجازه دهید تکنیک های Agile Estimation را با جزئیات ببینیم.

بنابراین، تخمین چیست؟

در توسعه نرم‌افزار، «تخمین» شامل ارزیابی کمی از تلاش لازم برای انجام یک کار معین است.

 

 

چه کسانی باید در برآورد چابک شرکت کنند؟

حضور افراد مناسب هنگام تخمین ایتم های بکلاگ محصول با پلنینگ پوکر مهم است. بیایید نگاهی به اعضایی که در تیم مورد نیاز هستند و نقش هایی که در جلسه تخمین چابک ایفا می کنند بیاندازیم.

  • اعضای تیم اسکرام
  • برنامه نویسان
  • آزمایش کننده ها
  • مالک محصول (فقط در صورت دعوت از تیم)
  • اسکرام مستر

 

 

بازی های تخمین چابک

این روش یکی از بهترین تکنیک هایی است که عملکرد تیم اسکرام را بهبود می بخشد. این روش دقیقا مانند یک بازی است ولی کارهای ارزشمندی انجام می دهد. با استفاده از این تکنیک، تیم قادر است 20 تا 60 داستان را در یک ساعت تخمین بزند.

هدف بازی تخمین چابک این است که زمان صرف شده برای تخمین را با ارزشی که ارائه می دهد متعادل کند.

 

 

تکنیک های برآورد چابک

اساساً روش‌های مورد استفاده برای تخمین در پروژه توسعه نرم‌افزار Agile بسیار متفاوت است. تیم ها رویکرد خود را اتخاذ می کنند و آن را بر اساس آنچه برای آنها مناسب است تطبیق می دهند. در اینجا دو تکنیک که به طور گسترده شناخته شده است را برای شما اورده ایم:

  • تخمین نسبی
  • برنامه ریزی پوکر


حالا بیایید نگاهی به تخمین نسبی بیندازیم.

 

1. برآورد نسبی | Relative Estimation

در روش سنتی توسعه نرم افزار، تخمین به صورت اعدادی مانند ساعت یا روز انجام می شد. اما در اینجا می توان ساختار شکست کار را اعمال کرد تا پروژه به وظایف کوچکتر تقسیم شود و هر کدام بر حسب ساعت تخمین زده شود. این برآوردها به مهارت منابع بستگی دارد.

تخمین وظایف فنی آسان نیست و از این رو نمی توان آن را به صورت مطلق نشان داد. گاهی اوقات برای یک کار فنی، ممکن است یک تیم مشکلاتی را حل کند که ممکن است 6 ساعت طول بکشد، اما رفع کد واقعی ظرف 10 دقیقه انجام می شود.

تخمین نسبی برای تخمین تسک های پیچیده مفید است. در ادامه اجایل شو مثالی برای درک بیشتر شما آورده است.

 

Relative Estimation

 

به تصویر بالا توجه کنید:

فرض کنید وقتی از شما پرسیده اند که ظرف اول چقدر بزرگ است و ظرف دوم چقدر، ممکن است پاسخ صحیح به آن دشوار باشد. اما وقتی از شما می پرسند که دومی در مقایسه با اولی چقدر بزرگتر است (تخمین نسبی)، آنگاه احساس خواهید کرد که «اوه!» بله، پاسخ دادن به دومی به جای اولی آسانتر است. بنابراین، برای نتایج بهتر، بهتر است از یک تکنیک تخمین نسبی برای تخمین وظایف پیچیده استفاده کنید.

در زیر چند نمونه تخمین چابک تر آورده شده است که به شما کمک می کند تا درک بهتری داشته باشید:

استرالیا تقریباً دو برابر هند است.
وسعت کانادا سه برابر هند است.
کانادا و آمریکا هم اندازه هستند.
برآوردهای نسبی واحد ندارند. آنها فقط اعداد نسبی هستند. در حالی که در اسکرام به این اعداد Scrum Story Points می گویند.

 

مزایای تخمین نسبی "Relative Estimation" 

  • زمان کمتر، و آسان برای پالایش"refine"
  • می توان به راحتی توضیح داد و انتظارات را  توجیه کرد
  • مردم در برآورد نسبی بهتر از تخمین مطلق عمل می کنند
  • طراحی آن بیشتر تیم محور است تا زمان محور.

 

 

 

2. برنامه ریزی پوکر | Planning Poker
پلنینگ پوکر  یک تکنیک بسیار محبوب در تخمین چابک است چرا که بر اساس تکنیک تخمین معروفی به نام "Wideband Delphi" است که توسط شرکت RAND در سال 1940 یا 1968 ایجاد شد.

زمانی که به کتاب مایک کوهن  “Agile Estimating and Planning”  اضافه شد محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

 

بازی پلنینگ پوکر در اسکرام

اکنون اجازه دهید مراحل بازی برنامه ریزی پوکر  برای تخمین نسبی را مورد بحث قرار دهیم.

 

پلنینگ پوکر

 

مراحل برنامه ریزی بازی پوکر

  • در مرحله اول به انتخاب ایتم هایی از بکلاگ محصول می پردازیم.
  • سپس  توضیحات بیشتری یوزر استوری ها را از مالک محصول بخواهید.
  • هر فرد با استفاده از کارت های پوکر شروع به تخمین اندازه یک داستان کاربر می کند.
  • همه کارت های خود را در یک زمان نمایش می دهند.
  • اگر برآوردها به طور قابل توجهی متفاوت باشد، هر یک چرایی بالا یا پایین بودن استوری پوینت های خود را توضیح می دهد.
  • این فرآیند سه بار یا تا زمانی که تیم با برآوردها موافقت کند تکرار می شود.
  • عددی باید نتخاب شود که همه با آن موافق باشند.
  • این فرآیند را برای تمام یوزر استوری های بک لاگ محصول تکرار کنید.
  • در بخش بعدی به طور مختصر بیشتر با این فعالیت آشنا خواهیم شد.

 

 

نتیجه یک تخمین چابک چیست؟
نتیجه اینکار تخمین بهترین حدس برای ما است تا بدانیم چه چیزی و تا چه زمانی می‌توان به دست آورد. در اینجا برخی از بهترین مزایای تخمین چابک آورده شده است:

  • کمک می کند تا تشخیص دهیم که یک تیم چه زمانی می تواند نتایج بهتری ارائه دهد
  • برآورد به ما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

 

 

مترجم و نویسنده : علی امینی

 


اجایلشو مطالب زیر را برای مطالعه پیشنهاد می کند:

چگونه تیم ها را از نظر چابکی بالغ کنیم ؟

معیار های اندازه گیری در اسکرام چیست ؟

Planning Poker | پلنینگ پوکر چیست ؟

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید