تاریخچه اسکرام

صنایع، اعم از IT و غیر IT، در چند سال گذشته دچار انقلاب اسکرام شده اند. چیزی که به عنوان راهی برای ساده‌سازی فرآیند در یک محیط مشارکتی آغاز شد، به یک پدیده در سطح صنعت تبدیل شد.امروزه اسکرام یک نام آشنا در اکوسیستم بزرگ شرکت ها است. تاریخچه اسکرام چیزهای زیادی در مورد منشاء، تکامل و توسعه تدریجی این چارچوب دارد.

 

1993: سال های اول  اسکرام

 

نگاهی به اسکرام، اولین بار در سال 1993 توسط جف ساترلند، جان اسکامنیوتالز و جف مک کنا در شرکت Easel اجرا شد. آن‌ها این مفاهیم را از مقاله مرور کسب‌وکار هاروارد (HBR) با عنوان «بازی توسعه محصول جدید (1986)» استخراج کردند، که در آن تاکوچی و نوناکا رویکردهای جدید را با بازی‌ای به نام راگبی مقایسه کردند. در این بازی، یک تیم کامل سعی می کند یک توپ را احاطه کند و اجازه ارسال به عقب و جلو را نمی دهد.
مقاله «بازی توسعه محصول جدید» توضیح می‌دهد که چگونه شرکت‌هایی مانند هوندا، کانن، و فوجی زیراکس با استفاده از تکنیک مقیاس‌پذیر و مبتنی بر تیم در توسعه محصول، نتایج برتری به دست آورده‌اند. همچنین، این مقاله بر تیم های خودسازمانده و نقش مدیریت در فرآیند توسعه تاکید می کند. این مقاله اساساً مفهومی به نام «اسکرام» را به وجود آورد

 

 

1995: مقاله "فرآیند توسعه اسکرام" را معرفی شد

در سال 1995، جف ساترلند و کن شوابر به طور مشترک اولین حضور عمومی مقاله خود به نام «فرایند توسعه اسکرام» را در کنفرانس برنامه‌نویسی شی گرا، سیستم‌ها، زبان‌ها و برنامه‌ها (OOPSLA) در سال 1995 در آستین، تگزاس ارائه کردند.

 

2001: راهنمای «مانیفست چابک» را معرفی کرد

در سال 2001، ساترلند، شوابر و پانزده نفر از همکارانش در اسنوبرد، یوتا گرد هم آمدند و مانیفست چابک را ترسیم کردند، که سپس به دعوتی برای مهندسان نرم افزار تبدیل شد تا یک روش منحصر به فرد برای توسعه یک نرم افزار را شکل دهند. از آن زمان به بعد، ساترلند، شوابر و جامعه‌ای از متخصصان اسکرام نه تنها پیاده‌سازی چارچوب اسکرام را آغاز کردند، بلکه میلیون‌ها تیم با عملکرد بالا را در سازمان‌ها در سطح جهان تولید کردند.

 

2002: تشکیل سازمان "Scrum Alliance"

در سال 2002، کن شوابر با مایک کوهن و استر دربی، سازمانی به نام «اتحاد اسکرام» را تأسیس کردند. کن شوابر رهبری سازمان را بر عهده داشت و در سال‌های بعد برنامه بسیار موفق Certified Scrum Master (CSM) را توسعه و راه‌اندازی کرد.

 

2014: ارائه "ارزش اسکرام برای سازمان ها"

در سال 2014، دکتر دیو کورنلیوس، کاتالیزور ناب و چابک شناخته شده جهانی را در تحقیقات دکترای خود را بر اساس ارزش اسکرام ارائه کرد و آن را به عنوان "ارزش اسکرام برای سازمان ها" نامید.

 

2016: اولین اسکرام کاملا مقیاس پذیر تشکیل شد

سفر اسکرام به تکامل خود ادامه داد. آنها نیاز به چارچوب برای تیم های توزیع شده و دو مالک محصول را تشخیص دادند.
1. برای اولویت بندی استراتژیک با ذینفعان و
2. برای اولویت بندی با تیم

 

 

مترجم و نویسنده: علی امینی

منبع

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

شما هم می توانید مطلب خود را بنویسید !

در خواست عضویت

دیگر نوشته‌ها

جهت شبکه سازی و ارتباط با دیگر اسکرام مسترها و اجایل کوچ ها به گروه تلگرامی اجایل‌شو وارد شوید .​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید